vineri, 14 decembrie 2018

VASILE HATOS - ITALIA - ÎMI ADUC AMINTE...


















Îmi aduc aminte ...


Îmi aduc aminte de copilăria mea,
De dealuri, de pădure– cum colindam prin ea,
Îmi aduc aminte de timpul săltăreț
Când dormeam în otavă, pe podul din coteț,
Îmi aduc aminte de *tâna ce sta în tindă
Cu-a ei gânduri colindând departe, privind un cui în grindă,
Îmi aduc aminte de moşul ce-mi spunea:
,, Copile fii cuminte, c-ai să devii o stea ! “
Îmi amintesc de frunzele ce pluteau pe lac,
De ciutele ce se-adăpau privindu-mă ce fac,
Îmi aduc aminte de clipele trăite
În cimitir păşind printre morminte,
Îmi aduc aminte cît de  hoinar eram
Când prin pâraie şi văgăuni umblam,
Singur cu mintea-mi de copil
Un visător ce nu conta că e umil,
Îmi amintesc de şansa copilăriei mele
De-a colinda cu sufletul printre stele,
Îmi aduc aminte ce visător eram
Un zburător al timpului kantian!
Îmi aduc aminte de Halaşteul meu
Când hoinăream prin ierburi, simţind  că sunt un zeu !
Îmi  amintesc de tata ce-mi spunea:
,, Copile să nu mă minți, c-ai să devii cineva !”
Îmi aduceam aminte de gândurile mele
De-a trăi veșnic printre stele!
Îmi aduc aminte de cărţile citite,
Proust, Dostoievski…, de cuvintele vrăjite
A celor ce spun cu adevărat ceva
Un Platon, un Socrate – vorbind pe limba sa.
Îmi aduc aminte cum colindam departe
Prin cărțile citite în clipele deșarte,
Îmi aduceam aminte de Cioran, Nietzsche, Kant,
Pe Hegel cel citisem într-un loc vacant!
Îmi amintesc de basme, poezii,
Când încercam să scriu ale mele fantezii,
Povesteam cu timpul să mă lase-n pace!
Era prea veloce, prea dibace!
Îmi aduceam aminte de foșnetul pădurii
Ce fiori aduce în împăcarea urii!
Îmi aduceam aminte când eram supărat
O tăcere mută în suflet s-a implantat!
Îmi aduc aminte de timpul zburător
De lampa cu petrol, atârnată în pridvor,
Când noaptea meditam întruna
S-alung din mine minciuna!
Îmi aduc amnite de copilăria mea
Un paradis ce-n veci nu-l voi uita.
Îmi amintesc de foşnetul ierbii
Aşa cum în tăcere păşteau în noapte cerbii.
Îmi aduc aminte de clipele trăite
La lăsarea serii pășind printre morminte,
Îmi aduc aminte de Covrișorul meu
Un paradis al vieții, al morții, căci e greu
Să suferi, fiind în căutarea unui sens
Dar totul, parcă, era invers!
O lume a uitării, a dragostei de sine,
Când cauți, ca s-o găsești în tine!
Îmi aduc aminte de prieteni, de vecini,
De-o lume trecătoare, cu miere şi venin!
Şi-mi mai aduc aminte de câinele ce latră
De focul care-ardea molcom în vechea vatră,
Când bunica îmi spunea poveşti
Despre orânduirea lucrărilor cereşti,
Şi-mi povestea de copii, de cei vecini cu noi,
De tânul** ce pierise în război,
Plângând cu faţa prinsă-n mâini,
Îmi amintea întruna de viaţa ei cu spini,
De tânul ce făcea horinca
În Halaşteu, ascuns în văi de frica,
Hortiştilor ce-adesea răscoleau
Umila locuinţă a celor care n-au.
Era ca un sunet al vieții și al morțți,
S-auzi de copil mersul viu al sorții!
Vedeam plângând un paltin, o mamă ce se-nchină,
Un univers al groazei, a celor ce în tină
Îşi duc cu greu viaţa, singuri şi umili,
Dar în ei au rămas c-un suflet de copil!
Îmi aduceam aminte de bătrânii din sat
Când dimineaţa ieşeau cu plugul  la arat
Îmi aduceam aminte de coasa care taie,
De foşnetul naturii când adunam eu, paie…
Eram copil atuncea, dar viața ce era?
Un amalgam de vise în fantezia mea,
Eram mereu departe ..., un călător astral,
Colindam prin umbre, cuprins de val,
De a pleca prin vise, în șumea cu culori,
Ce-i dau vieții-binele, gândurilor-fiori!
Îmi aduceam aminte de pomii din grădină
De iarba ce cădea când coasa era plină de tină,
Îmi aduceam aminte ce imaginații aveam
Când în brazdă cu frații stăteam,
Eram mereu în urmă, că timpul ne presa,
De parcă, iarba în veci nu se termina!
Aşa era atuncea – un paradis al vieţii
Când te trezeai în zorii dimineţii,
Cu coasa în spinare, mergeam tăcuţi la câmp,
În şir schimbând o vorbă, treceam peste un dâmb,
Şi coboram la vale, iar cântecul naturii
Ne aducea nobleţe. Mergând prin dosul şurii.
Acolo unde luna s-ascunde după un deal
Şi-un altul răsărea asemeni unui val…
Apoi cu înserarea, ne întorceam acasă
Tâna ne aştepta cu mâncare pe masă!
Îmi plăcea adesea să stau în colțul șurii,
Făcându-mi introspecția, să alung din mine furii,
O zi se închidea încet în urma mea,
Copil am fost atuncea copil voi rămânea!
Îmi aduceam aminte, răsfoiam reviste,
Și-un amalgan de gânduri îmi apăreau triste,
Când citeam povești despre iubiri
Nu îmi ieșeam niciodată din firi!
Îmi aduceam aminte, trăiam în personaje,
Călătorind în timpuri cu Jules Verne, iar pe pervaze
Mi s-arăta un Goethe cu Faust, Aristotel
Cu limba ascuțită, dând etica model,
De a intra în sfera sincerității absolute
Și mă trezeam în albii de Dumnezeu cerute!
Sub pernă îmi era cartea sau o găseam sub mine
Când adormeam citind alegorii divine!
Sufeream alături de sfinți și împărați,
De toți cei care erau mereu înșelați,
Cărțile îți lasă o parte din viața lor
Când le citești seara în pridvor.
Îți lasă sentimente, iubire, sensibilitate,
Colindând cu personajele printre astre!
Un Andersen cu inima deschisă
Îți lasă peste timp o ușă mereu închisă!
Pentru că te adoarme în povești
Dând fantezie minții cu visurile cerești!
Un timp al rebeliunii ce te-adoarme în visare
De ați controla ușa de la intrare!
Ți-e frică să stai noaptea cu sacrele povești
Personajele ți-apar pe la fereștri!
Și-n fantezia minții te joci cu ele în gând,
Trecând peste idei, devii, apoi plăpând.
Când îl citeam pe Eminescu, trăiam în lumea lor,
Simțeam că sunt un visător.
În albia fantezii pure
Mereu se vor naște personaje dure,
Care vor lupta pentru bine și dreptate,
Cucerând tărâmuri noi prin fapte.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...