joi, 5 iulie 2018

Kessy Ellys Nycollas - ROMÂNIA - CUM SE SCRIE, DE FAPT, POEZIA?





CUM SE SCRIE, DE FAPT, POEZIA?


Aceasta este întrebarea care apare pe buzele majorităţi poeţilor din zilele noastre, dar cu siguranţă că a fost pusă şi în vremurile apuse, de către antemergătorii noştrii în ale scrisului.
Ce este interesant, şi cu siguranţă, de unii poeți, insesizabilă, este forma sub care este pusă această întrebare!

CUM SE SCRIE POEZIA?


Aceast mod în care este formulată întrebarea ne obligă să reflectăm profund la un aspect esenţial, şi anume: cum se scrie! Deci: poezia se va scrie, se va naşte, nu este ceva gata făcut, nu eu scriu acea poezie ci, ea mă scrie şi mă descrie pe mine, autorul, care nu fac altceva în afara faptului că mânuiesc tastatura, selectez literele care formează cuvintele, care la rândul lor formează versurile, strofele și la final să dea naştere poeziei.


Cine hotărăşte tot acest proces tehnologic? Greu de definit! Greu de descifrat! Cel mai la îndemâna răspuns ar fi să delegăm pe însăşi Dumnezeu, delegat, promotor, factor de decizie pentru că poezia scrisă exact aşa cum simţi, la băţul de chibrit, îndrăznesc eu să spun, are adeseori o forţă asemănătoare cu a unei rugăciuni. Este şi intensă şi ambiguă şi pedagogică şi critică... Poezia îmbracă forma sufletului aceluia care o scrie.


Şi eu am început să scriu poezie, cu credinţa sinceră, că prin aceste versuri mă exprim, îmi exprim durerea, iubirea, frustrarea... fără să caut cuvinte măreţe, comparaţii sau epitete, figuri de stil şi alte forme uzitate în astfel de scrieri. Am scris pur şi simplu să mă eliberez de durerea care mă sfâşia şi pot acum să mulţumesc sau să-mi mulţumesc pentru această putere şi curaj. Am publicat două volume de poezie, fără să fi avut habar ce înseamnă o astfel de practică. Am crezut că o să îmi fie doar ale mele şi ale familiei mele, că o să le ofer cunoscuţilor şi necunoscuţilor care au trecut prin situaţii similare, sperând că le pot fi şi un exemplu de curaj şi putere în lupta cu viaţa.
Au ajuns şi sub ochii critici a celor care nu ştiu cu ce se mănâncă o astfel de suferinţă. Am avut parte de critici dure, chiar şi de rugămintea expresa să mă las de scris deoarece nu am o metaforă în cele două sute nouă zeci de pagini, o metaforă de care să se poată lega în situaţia în care ar fi dorit să îmi scrie o cronică.


Nu am renunţa! Nu m-a speriat părerea unei persoane aproape ruptă de realitatea cotidiană, care, dintre cei patru pereţi ai încăperii în care îşi numără orele... vede viaţa printr-o realitate învechită, imprimată pe reţină şi pe creier.
Nu am pretins că sunt poeta şi niciodată nu voi putea să pretind asta. Consider că este o misiune venită din partea Atoate Creatorului său poate fi un dar care să mă ajute să merg mai departe, să văd viaţa şi oamenii în toată splendoarea lor.. spunând acelora care mă critică doar atât: nu vă doresc să parcurgeţi drumul vieţii în pantofii mei.


Bucuraţi-vă de viaţa voastră şi nu uitaţi să mulţumit pentru tot, indiferent cât de puţin reprezintă, acel tot.
Gândiţi-vă întotdeauna că în spate sunt cei mai mulţi oameni necăjiţi. Nu au un adăpost, o haină, o mâncare caldă. Aspiraţi să vă înălţaţi treaptă cu treaptă dar nu uitaţi primul pas şi nici de oamenii care v-au fost alături şi v-au susţinut chiar dacă şi moral, ajutor care uneori poate fi mai valoros decât toţi banii pământului.


Nu suntem nemuritori şi nici a toate ştiutori. Fiecare este bun în domeniul în care a profesat şi avem obligaţia morală să fim recunoscători fiecăruia în parte pentru că şi de vrem şi de nu vrem depindem unul de celălalt.
V-aţi întrebat vreo dată cum ar fi fost viaţa voastră dacă nu existau şi celelalte meserii dar şi suflete predestinate să le practice?


Cum ar fi fost viaţa noastră fără un medic, inginer, proiectant, cercetător, profesor? Dar fără un croitor, un măcelar, un brutar, un frizer...? Eu cred că cei enumerați în cea de a doua categorie puteau trăi şi fără cei din prima.
Credem că suntem învăţaţi şi deţinem adevărul absolut iar viaţa vine şi ne demonstrează că de fapt nu ştim nimic. Mâine totul va fi altfel, asemeni ciclului de şapte ani în care celulele corpului se schimbă în totalitate.
Din şapte în şapte ani, cei care suntem acum, vom fi cu desăvârşire schimbaţi.


Astfel se explică faptul că întâmplările, gesturile, reacţiile, gândurile de acum douăzeci – treizeci de ani în urma ne sunt uneori aproape necunoscute şi străine. Mai străine, chiar, decât unele scene sau replici din Dostoevski. Este interesant şi curios că această schimbare nu se petrece şi în poezie. Poeme scrise acum douăzeci - treizeci de ani în urma care citite şi recitate mereu, sunt mai actuale și mai profunde decât poemele ultimului volum, pe care nu le-am învăţat încă. Aceasta este dovada extraordinară cum că, nu eu sunt autoarea poemelor mele.


Eu nu sunt decât o cale, prin care ele au venit pe lume, o unealtă prin care au putut dăinui în timp şi vor rămâne aici până eu mă voi reîntoarce pe acest Pământ pentru a continua ceia ce va rămâne nefinalizat la sfârșitul aceste călătorii terestre. Ele mi-au venit sub formă de gânduri care mă îndemnau să le spun. Cred că oricare dintre noi, (cei care scrim în prostia noastră, aşa cum o cred alţii, gândurile exact aşa cum vin), ar putea să vorbească la nesfârşit despre această ciudată şi misterioasă senzaţie – misterioasă prin faptul că mă luminează, în loc să mă tulbure, să mă sperie, că de fapt, nu eu, ci o altă entitate scrie folosindu-se de mine, cu atâta nonşalanţă, fără măcar să se obosească să mă pregătească pentru tot ce urmează să scriu şi să spun. Ceea ce simt eu, citind şi recitind poemele mele, nu este mândrie, ci, mai de grabă mirare. Toată această stare şi situaţie nu mă poate face mai orgolios ci mai degrabă un umil care se simte pe alocuri puţin ofensat, puţin răsfăţat!
Un alt aspect al acestei destul de interesante dar şi ciudate întrebări: cum se scrie de fapt poezia? Poate îmbrăca şi formă (mai de grabă) a unei condiții: pentru a putea fi numită poezie, poemul se scrie, mai întâi de toate, cu frica necunoaşterii perfecte a literaturii.


Nu mă pot numi scriitoare. Am pus pe hârtie informaţia exactă, aşa cum am primit-o sub formă de gând. Încerc pe cât se poate să cred că nu sunt un autor al unor volume literare, deoarece expresia ,,literatură,, o consider poate puţin cam inexacta, simţindu-mă oarecum ofensată la gândul că tot ceia ce eu scriu nu poate depăşi graniţele literaturii şi că în această situaţie munca mea nu merită efortul începând să devin dezinteresată. Consider că poezia are cu totul şi cu totul alte conotaţii şi că sub nici o formă, nu are ca sinonim, cuvântul: literatură.


Poezia are o formă clară şi se apăra de cuvinte pe când literatura este bogată în cuvinte care detaliază acţiunea. O poveste pe care un scriitor a descris-o detaliată în câteva paginii, un poet o poate expune, în doar câteva versuri.
Ne învârtim conştient sau nu într-un cerc al păcatelor exprimate, a dorinţelor, declarate, a iubirilor de forma dar lipsite de fond, într-o lume a vorbelor şi mai puţin a faptelor.


Tema cea mai des întâlnită în versurile noastre este TEME IUBIRII. Toţi ştim să o cântăm să ne-o imagină, dar foarte puţin avem şansa să o întâlnim, să o trăim să ne confruntăm, până la urmă şi cu consecinţele ei. Iubirea, de fapt, nu este acea fericire după care alergam neîncetat. Iubirea cere sacrificii, iertare, înţelegere, susţinere morală. Iubirea adevărată este aceia care se manifestă în tandem cu iubirea divină.


Şi Atoate Creatorul ne iubeşte pe noi toţi, fără să ne atingă, fizic, fără să ne vadă sau să ne stea în faţă şi să ne reproşeze cât de multe daruri ne oferă el dea lungul vieţii, pentru care noi, uneori, nu avem timp nici măcar să îi adresăm mulţumirile cuvenite.


Şi soarele ne încălzeşte pe toţi la fel! Diferenţa o creiem noi. Unii iubesc căldura şi se expun ei, alţii se ascund la umbra răcoroasă a altor suflete care să îi apare, susţină, protejeze, fiindu-le mult mai comod aşa.


Poezia îmbracă o formă uneori absurdă, (îndrăznesc eu să las scris asta aici). Prin ea, autorul, se străduieşte să spună cât mai puţin, dar cu intenţia de a transmite şi sugera, cât mai mult posibil, apoi, retrăgîndu-se discret în tăceri bizare... deoarece trăim într-o perioadă în care se vorbeşte atât de mult iar prin poezie se doreşte o restabilire a liniştii şi tăcerii interioare. Visul oricărui poet, uneori imposibil de atins, este acela de a scoate în faţa lumii, care îl citeşte, lipsa formei, absenţa ei, nici de cum perfecţiunea.


Poezia unui poet adevărat, un poet care vorbeşte despre el şi trăirile lui, despre sentimente şi regrete personale, nu poate avea rivali. Nimic nu este mai tulburător şi nici mai semnificativ decât versul în care poetul are curajul şi se încăpăţânează să-şi expună lumii, detaliat,dar cu un bogat uz al raţiunii, situaţii şi fapte, întâmplări şi lucruri, pentru alţii de ne conceput a putea fi relatate în profunzimea lor.


Regăsesc întrebarea (cum se scrie poezia?) pe buzele tuturor poeţilor începători indiferent de vârstă. Am întâlnit foarte mulţi derutaţi şi nemulţumiţi de faptul că au nimerit în cercuri care urmăreau doar profitul ce îl puteau avea, folosindu-se de naivitatea şi necunoaşterea acestui domeniu. Sunt atât de multe persoane care se dau drept a toate cunoscătoare în ale scrisului. Pun mâna pe textele poeziilor scrise cu suflet, migală, răbdare, de către autorii lor, făcându-le de nerecunoscut, ajungând în formă finală, aşa de mult schimbate, încât se pot edita două volume total diferite deşi la bază au avut un singur subiect.


Recunosc faptul că nici eu nu am fost ocolita de această întrebare şi nici de impostori care au încercat în primele momente să mă, interzică, căutând să îmi explice, cum că, poezia, ca să fie o poezie bună şi acceptată de critici trebuie să fie scrisă în formă metrică. Da este un mod, o formă de a scrie poeme dar nu singura. Nu am intenţionat ca textile mele să poată fi puse pe note, ca mai apoi să devină romanţe.


Întrebarea a revenit în timp pe diverse trepte al evoluţiei mele poetice, îmbrăcând din ce în ce nuanţe tot mai dificile, care nu o singură dată m-au condus în contradictoriu, considerând că ar fi ceva de completat, chiar şi atunci când situaţia nu avea o legătură directă s-au explicită, legată de întrebarea în sine.


În anul 2016, când a apărut primul volum de poezie ,,Toate iubirile mor,, nu am putut să fiu nepăsătoare şi să nu mă gândesc, că de fapt, acesta va ajunge în mâna diverselor persoane şi personalităţi, însă, pentru mine a fost, pe lângă cea mai bună şi eficace terapie împotriva depresiei, şi o dovadă de curaj, de evadare din tiparele sociale, de eliberare a sufletului. Astfel m-am regăsit eu, eu cea reală, cea adevărată, cea pe care, timp de douăzeci şi doi de ani, o pierdusem în labirintul unei căsătorii traumatizante.De! Trăiască instituţia căsătoriei, a familiei în care femeia cea mai bună era cea care depindea de un bărbat. Ea era cea mai sigură şi eficientă menajeră, bonă, bucătăreasă... Ea avea o mulţime de obligatii și ocupaţii şi nici un minim de respect.


Dar să revin la poezie şi la întrebarea cea mai complicată ,,cum se scrie de fapt poezia,,?


Unii au venit să îmi spună că poezia trebuie, ajustată, modificată, cizelată, cosmetizată... etc, fiecare cu expresia şi explicaţia proprie, dar mai de grabă, implementată pe creieraş de consacraţii în ale scrisului. Fiecare cu creierul spălat şi format după un anumit tipar.


M-am încăpăţânat şi nu am schimbat nimic în acel prim volum. Am continuat să cred în mine şi în ceea ce îmi doream să fac şi până în toamna aceluiaşi an a ieşit de sub tipar şi micuţul volum de versuri, în memoria fiicei mele, pierdută la doar şaptesprezece ani. Durerea a fost de neimaginat pentru mulţi. Ea, această durere, această grea încercare, m-a determinat să povestesc, în versuri, dispariţia fulgerătoare a copilei. Micuţa carte are valoarea unui document. Cine va dori să descopere ce îi dă această valoare, este invitat să o citească. Ea se numeşte ,,Dana, îngerul meu,.


Concluzia mea legată de poezie este următoare:
Pentru realizarea unui poem, într-o formă care să redea cel mai bine realitatea este momentul, fulgerării, Când mintea ţi-a fost fulgerată de gând, idee, vers... este imperios necesar să ai la îndemâna creionul şi coala de hârtie. Nu trebuie aşteptat să auzi şi tunetul. Acel zgomot, adesea asurzitor, este capabil să îţi sperie gândul, să pierzi ideea, să deturnezi versul de la purul adevăr ce se dorea exprimat.


În poezie nu putem aplica proverbul uzitat de meşteşugari, (croitori, tâmplari), care te sfătuieşte, să măsori de mai multe ori şi să tăi o singură dată.


Nu!


În poezie este vorba de cu totul altceva. Poate fi clasificată în sfera misterelor, care nu iși pot păstra forma iniţială, ţinându-l ascuns şi bine păzit.


Acest mister, care este versul, poemul, poezia are propriul său SEIF.Un seif atât de uşor de deschis şi de explorat şi totuşi atât de inaccesibil pentru mulţi pământeni. CARTEA!


Antologia noastră s-a dorit iniţial să se numească COLUMNA IUBIRII.Dat fiind dat faptul că majoritatea coautorilor sunt poeţi la început de drum, suflete lipsite de curaj, pline de teama că vor fi respinse de cei consacraţi, am decis să îi atribuim şi un subtitlu. Primul gând care mi-a fulgerat mintea a fost, ,,PEPINIERA POETICĂ,.
Aici nimeni nu critică, nimeni nu judecă, nimeni nu vine să se impună cu absolut nimic. Vom merge pe un risc asumat.


Fiecare drum începe cu primul pas!


Drum liber spre ascensiune iubiţi îngeri!


În voi este înglobată frumuseţea sufletească la superlativ!


Kessy Ellys Nycollas
05072018



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                              ,,PAȘI DE CATIFEA”                               ,,CU SUFLETUL ÎM PALMĂ”