marți, 27 noiembrie 2018

ION CUZUIOC - R. MOLDOVA - OMUL CU DIPLOMĂ ( proză scurtă)






Ion CUZUIOC

Omul cu diplomă
        (proză scurtă)

Domnilor! Ia să-mi spuneţi mie, la ce bun ne trebuie nouă diplomă, mai bine zis, la ce bun – studii superioare? Desigur, acuşi o să-mi spuneţi, ca să avem specialitate, să ne lărgim orizontul, să fim mai erudiţi, cu alte cuvinte, să ştim mai multe. Cineva dintre voi poate să-mi arunce şi replica, chipurile, diploma e delegaţie în viaţă. Fleacuri! Iată ce-am să vă spun eu vouă: studii superioare trebuie să ai pentru orice eventualitate. Da. Pentru orice eventualitate. Ce, nu-i clar? Imposibil, dumneavoastră cu toţii aveţi studii superioare. În fine, am să vă destăinuiesc secretul, şi dumneavoastră cu toţii o să înţelegeţi de ce avem nevoie de studii superioare. Care va să zică, eu lucrez inginer, desigur, cu studii superioare, în secţia de fabricare a nasturilor pentru cămăşi bărbăteşti. De lucru?! Să dea Domnu' aşa lucru şi pe viitor. E mare secţia noastră. Mai bine zis, personalul e numeros. Conduce secţia, e şi evident, şeful. Şi ca toţi şefii dumnealui are adjuncţi: pentru educaţia estetică, pentru educaţia ideologică, cu probleme de producţie, pentru tehnica securităţii, pentru apărarea civilă şi pentru chestiuni generale. Secţia, conform personalului scriptic are şi sectoarele respective, la fel fiind conduse de şefi şi adjuncţi. Iar sectoarele sunt formate din mai multe brigăzi cu conducători şi adjuncţi. Iac-aşa, şi toţi cu studii superioare. Orice aţi spune, dar secţia noastră e mare. Atât de mare, că pe tot întinsul ei sunt instalate tocmai patru strunguri care „toarnă" nasturi pentru cămăşi bărbăteşti. La fiecare strung lucrează câte doi maiştri, unul într-un schimb, al doilea în alt schimb. Şi toarnă, şi toarnă ei nasturi din zori până în chindii. Şi totuna nu ajung. Dar de ce nu ajung? a fost întrebat adjunctul şefului secţiei de producţie. Dumnealui, însă, aşa şi aşa, ba una, ba alta, dar nimic concret. Şi cred că aţi înţeles, a fost rugat să depună cerere. Mai pe scurt, secţia a rămas fără adjunct în chestiuni de producţie. Venim a doua zi la serviciu, iar la intrare – un anunţ mare-mare: „Se anunţă concurs pentru postul vacant de adjunct al şefului secţiei în probleme de producţie". Mai departe, urmează să se prezinte cutare şi cutare document, cu alte cuvinte, toate formalităţile, inclusiv depunerea cererii pe numele directorului. O comisie specială a propus spre examinare dosarele a trei candidaţi. Ceilalţi n-au corespuns anchetei. A fost anunţată ziua şi iată-ne adunaţi în sala de festivităţi. Deci, discutăm noi o candidatură, apoi alta şi, deodată, să crezi, să nu crezi, dar la tribună se ridică – cine credeţi dumneavoastră?–mult stimata noastră dereticătoare Afrodita Ploşniţă.
La început credeam că-i vreo glumă oarecare, dar după primele ei cuvinte, am luat apă în gură.
– Ce-aţi crezut, dumneavoastră? şi-a început dumneaei cuvântarea, că în zadar am strâns eu anii iştia gunoiul după voi? În cei zece ani de când muncesc eu aici, cât timp aţi pălăvrăgit pe la diferite adunări, eu am reușit şi şcoala medie s-o absolvesc, și Institutul Politehnic prin corespondenţă. Iat-aşa. Şi nu numai să absolvesc, dar niţel şi să chibzuiesc asupra specificului nostru de muncă. Dumneavoastră în toată ziua aruncaţi în coşuri diferite hotărâri, instrucţiuni, ordine, indicaţii generale, iar eu, neavând ce face, le studiam. În aceşti ani multe am înţeles. De pildă, în anul trecut am putut nu numai să îndeplinim planul, dar şi să-l supra împlinim dacă reparam la timp transformatorul de la al doilea strung, dar nu să aşteptăm până când a fost adus altul nou de la uzină. Mai departe, dumneavoastră aţi motivat neîndeplinirea planului pe semestrul al doilea prin lipsă de materie primă. Minciună, domnilor! Materie prima avem mai multă decât ne trebuie. Pur şi simplu, o jumătate de materie primă se foloseşte în producţie, cealaltă, unde credeţi? La rebut. Şi toate din cauza că în primele două săptămâni maiştrii noştri mai mult fumează şi bat dominoul decât lucrează, ca sa nu zic – chiulangesc, iar când se apropie sfârşitul lunii, mânuiesc strungul şi cu dreapta, şi cu stânga. Asta-i bătaie de joc, domnilor. În ceea ce priveşte ridicarea nivelului de cunoştinţe, apoi respectabilii noştri ingineri, şefii de sectoare şi aşa mai departe, în afară de rebusuri, nimic nu citesc din reviste, să nu mai vorbesc de literatura de specialitate. Multe, foarte multe încă n-am făcut noi, domnilor, ca să nu tragem cu obrazul şi să apărăm cinstea fabricii noastre. Bineînţeles, în această direcţie am şi câteva propuneri concrete şi rezolvabile, dar în caz...
Şi ce credeţi dumneavoastră, prin vot secret mult stimata noastră Afrodita Ploşniţă a fost aleasă adjunct al şefului secţiei în chestiuni de producţie. Ei, mai încercaţi acum să-mi reproşaţi dacă avem nevoie sau nu de studii superioare. Eu aş zice, pentru orice eventualitate.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...