miercuri, 28 noiembrie 2018

Ion CUZUIOC - R. MOLDOVA - BIROCRAȚII - ( proză scurtă)





Ion CUZUIOC

BIROCRAŢII
  (proză scurtă)

În fruntea firmei „Papă-lapte” de mai mulţi ani la rând şade în fotoliu Axânte Bărdacă. Şade şi se simte bine în fotoliul lui moale şi adânc, care la dorinţă se ridică şi se coboară cu ajutorul unei pedale. Vine cineva de la minister, Axânte Bărdacă îşi coboară la minimum fotoliulsă pară în el mai mic şi mai modest. Când se duc şefii şi în cabinetul lui de director trebuie să intre subalternii, el îşi ridică la maximum fotoliulsă pară mai mare şi mai impozant. Se simt bine în fotoliile lorce-i drept, mai mici şi subalternii administratori ai şefului: directorii-adjuncţi şi specialiştii principali ai firmei. Şi cum să nu se simtă bine, dacă însuşi directorul i-a căutat, i-a găsit şi i-a numit în posturi. Directorul se simte bine în colectiv, că-i susţinut fără crâcneală de adjuncţi şi specialiştii principali, iar ei la rândul lor se simt la fel de bine, că-s susţinuţi de director. Cu alte cuvintese stimează şi se susţin reciproc. Ia ce-i bine! Astăzi Axânte Bărdacă are zi de primire a cetăţenilor cu chestiuni personale. S-au făcut pregătiri pompoase pentru această zi: secretara a aerisit cabinetul, a schimbat florile din vază, a umplut sifonul cu apă gazoasă proaspătă, a făcut o cafeluţă cu caimac şi a închis uşa la cabinet, să nu intre nimeni până nu vine şeful. Dar nu trece mult timp şi iată-1 în persoană pe Axânte Bărdacă, intrând în cabinetul lui de director. A făcut un pas, s-a uitat lung la masă, s-a apropiat de fotoliu, ridicându-1 sus-sus şi s-a aşezat cu tot corpul grăsulean în el. Apoi au intrat în cabinet şi adjuncţii, specialiştii principali şi reprezentanţii organizaţiilor obşteşti ai firmei şi s-au aşezat pe scaunele de lângă ferestre. Axânte Bărdacă are metoda lui de primire a cetăţenilor: adună toţi subalternii administratori şi rezolvă problemele, cum se exprimă dumnealui, colegial. N-a făcut abatere de la metoda sa de primire nici astăzi. Secretara i-a adus registrul cu numele de familie al persoanelor înregistrate pentru a fi primite, i-a pus pe masă cafeluţa şi a ieşit în anticameră.
– Poftim. Cine-i primul, să intre, dădu comandă secretara.
Din mulţimea adunată în hol ieşi o femeie. Bătu la uşa directorului, o deschise încetişor şi se iţi înăuntru.
– Se poate? întrebă cu o jumătate de voce femeia.
Dacă noi pe nimeni n-alungăm, răspunse rece directorul.
Eu am venit la Dumneavoastră, începu vorba propriu-zisă femeia.
Dar de ce aţi hotărât anume la mine? o întrerupe directorul.
– Fiindcă problema ce-o am numai Dumneavoastră o puteţi rezolva. Aşa mi-au spus toţi...
– Care toţi? La cine aţi mai fost, că eu dacă m-aş ocupa de fiecare problemă, trei vieţi mi-ar trebui să trăiesc.
– La toţi...
– Iar la toţi... La brigadier aţi fost?
– Am fost.
– La şeful de secţie aţi fost?
– Am fost.
– La inginerul pentru tehnica securităţii?
– Fost...
– La inginerul-şef?...
– Fost...
– La mecanicul-şef?...
– Fost...
– La cadre?
– Fost...
La contabilitate?
– Şi la contabilitate am fost.
– La al treilea locţiitor aţi fost?
Fost şi la al treilea, şi la al doilea, şi la primul, la toţi am fost...
La sindicate?
Şi la sindicate, şi la societatea benevolă de luptă pentru trezie. La toţi am fost.
Ziceţi că la toţi aţi fost?
  La toţi, la toţi... Şi la portar am fost, şi la secretară am fost, şi la dereticătoare am... nu, nu... la dereticătoare mi se pare că n-am fost...
 Cum n-aţi fost? îşi coborî directorul ochelarii de pe nas. Şi-apoi ziceţi că la toţi aţi fost. Dumneata ce, n-o socoţi de om pe dereticătoare? Ai? Ea ce, nu-i membru al colectivului muncitoresc? Nu-i membru al sindicatelor? Ea nu-i o simplă dereticătoare, mai mult decât atât: operator pentru prelucrarea încăperilor de serviciu şi auxiliare. Astăzi, când progresul tehnico-ştiinţific e la putere, trebuie să ai cap ca să lucrezi cu aspiratorul de praf, cu aparatul de curăţat parchetul, în genere cu obiecte de folos obştesc: televizorul, radioul, magnetofonul, telefonul, ventilatorul ş. a. m. d. Da dumneata mai insişti să ne convingi pe noi că la toţi ai fost. Sunteţi liberă şi gândiţi-vă la vorbele mele. Poftim, următorul...






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...