vineri, 23 noiembrie 2018

ION CUZUIOC - R. MOLDOVA - ARDEI PENTRU PRICHINDEI


ARDEI PENTRU PRICHINDEI

POVAŢA
Într-un borcan de sticlă Ghiță a închis o muscă şi o albină.
Ce mai înseamnă şi asta? se miră tata.
Albina o învaţă pe muscă să fie harnică şi să... facă miere.

SFAT INGENIOS
– Doctore, toată noaptea văd visuri ciudate. Ce-mi puteţi recomanda?
– Să dormiţi ziua.

PĂDUREA ŞI CHIBRITURILE
– Ghiță, în popor se spune că pădurea n-are nevoie de lemne. Cum crezi tu, de ce ar avea ea atunci nevoie?
–De chibrituri, răspunse Ghiță.

DULCEAŢA ŞI SANĂTATEA
Văzându-1 pe Ghiță cu câtă poftă mănâncă dulceaţă, surioara îl roagă:
Ghiță, dă-mi şi mie să mănânc dulce.
Nu se poate, c-o să-ţi strici măselele.

MORCOVUL
Cimburel a meşterit un omuleţ de zăpadă. In loc de nas nu i-a pus un morcov, cum se pune de obicei, ci un pătrunjel.
Cimburele dragă, îi zice mămica, ce-i cu nasul acesta? Pune-i altul de morcov.
Exclus, mămico. Morcovul e roşu, iar nasuri de această culoare au numai beţivanii. Omuleţul nostru, însă, e cuminte. Nici o picătură de vin nu ia în gură.

CĂLDĂRUŞA
– Vasilică, nu cumva ai pierdut căldăruşa? 1-a întrebat Lenuţa pe frăţiorul ei, văzându-1 întors de la grădiniţă.
– Nu! Căci i-am făcut la fund o gaură şi îndată am recunoscut-o.

DULCEAŢĂ CU APĂ
Mama:
– Vasilică, ia, te rog, să-mi spui, în lipsa mea Lenuţa a mâncat doar dulciuri? Vasilică: –Nu, mămică. Din când în când mai lua şi apă-n gură.

SPORT
– Nicule, de ce nu ne-am ocupa astăzi cu sportul?
De acord! Dar cum?
Păi, eu voi duce săniuţa la vale, iar tu la deal.

ULTIMA NOAPTE
– Ultima noapte a anului e şi cea mai lungă: ca Moş Crăciun să dovedească până la ziuă să împartă cadouri tuturor copiilor.

TATICUL –MOŞ CRACIUN
Mămico, acesta-i tăticul, dar nu Moş Crăciun.
Ai dreptate, fiule, dar să rămână un secret pentru ceilalţi participanţi la bal.
Secret? Las' să ştie toţi cine-i tăticul!

UN BRĂDUŢ PENTRU GRIVEI
Vasilică, ce-i cu brăduţul de lângă cuşca câinelui?
– Grivei doar tot întâmpină Anul Nou...

LA MENAJERIE
Vasilică, îi zise mămica, dă-te mai aproape de tigru şi aruncă-i o bomboană. Nu-ţi fie frică, doar nu face nimica.
– Nu face nimica? Atunci de ce este ţinut închis în cuşcă?

CADOUL
– Cimburel, scoală c-a venit Moş Crăciun cu cadoul.
– La mine?! Să i-1 ducă mai bine lui Ghiță, că el n-are nici un şapte în carnet.

BRĂDUŢUL ŞI HOGEACUL
Tăticule, vreau un brad mare ca cel din pădure.
Bine, fiule, însă n-o să încapă în casă.
Să n-ai nici o grijă: îi scoatem vârful prin hogeag.

CU PLUGUŞORUL
–Tăticule, dă-mi voie să mă duc cu pluguşorul prin sat. Doar suntem în ajun de An Nou.
Nu-s împotrivă, Vasilică, dar n-ai buhai. Cum au să te primească băieţii în mijlocul lor?
Atâta pagubă! Îl iau pe cel din ocol, tot una doarme degeaba.

DĂRNICIE
– Îţi dau totul ce-ţi doreşte inima, numai învaţă, fiule.
– Ei, chiar totul nu-i nevoie. Mai lasă-i şi Lenuţei, că la anul şi ea va merge la şcoală.

LA BRADUL DE ANUL NOU
Tăticul:
– Lenuţo, de ce bradul are ace?
Lenuţa: –Bradul are ace, ca noi să nu ne apropiem de el şi să-i luăm bomboanele.
Tăticul: –Bravo ţie! Dar să auzim răspunsul lui Cimburel. De ce bradul e luminat cu lămpi electrice?
Cimburel: – Ca să vedem unde-s acele şi unde-s bomboanele.

ADEVĂRUL
O vecină, intrând în casă se adresează stăpânei:
– Lele, fii atât de bună şi dă-mi vreo 2-3 pahare cu zahăr. Stăpâna, ştiind că are în casă cam tot atâta zahăr cât a cerut vecina, i se plânge:
Vai de mine, îmi pare foarte rău, dar chiar azi dimineaţă ultima linguriţă de zahăr am pus-o în ceaiul lui Vasilică.
Mama, nu-i adevărat. L-ai ascuns în dulap. Adu-ţi bine aminte şi o să vezi că am dreptate.

OMUL ŞI MAIMUŢA
–Ai auzit, Cimburel, la şcoală ni s-a spus că omul a provenit de la maimuţă?
– Imposibil, a replicat Cimburel. Doar sunt atât de urâte şi scârboase.
–Da, dar nu uita că pe timpuri nu era nici săpun, nici pudră, nici ruj, nici alifie şi multe altele, care astăzi se vând prin magazine.

INGENIOZITATE
Tata:
– Ce să fac eu, Vasilică, s-a defectat televizorul?
Să mă trimiţi după meşter, ca să vină să-1 repare!

VISURILE
–Tată, să vezi ce-am visat noaptea prin somn... Ceva ciudat.
Spune, Vasilică, nu te ruşina!
Am visat că tu spălai rufele, pregăteai mâncare, îngrijeai de cocuţa...
De ajuns, de ajuns, Vasilică! Totuna e vis!

MAŞINA CU ABURI
Văzând cum îi ţâşnesc aburi din nările unui cal care alerga, Vasilică a conchis:
Acum am înţeles de ce calul aleargă aşa repede.
 De ce?îl ispitesc prietenii.
– Fiind că nasul lui este maşină cu aburi.

GÂSCĂ ANALFABETĂ
– Ce sunt încârligăturile astea, Vasilică? Nu cumva ai scris cu talpa gâştei?
         - De unde, doamnă profesoară, doar ea-i analfabetă?

A MIRARE
– Cine a spus că dinţii sunt de lapte? Atunci de ce nu curge lapte din ei?

TORTUL
Vasilică, n-ai văzut şi n-ai gustat de când eşti un astfel de tort. Gustă o bucăţică, numai o bucăţică, ca să vezi minunea.
Ai dreptate', tată, mama nici odată n-a pregătit tort sărat.

LA BUCĂTĂRIE
Cimburel, i se adresează tata fiului, ia seama de prăjituri să nu ardă în tigaie, o să servim surioara cu ele.
–Nu-ţi fă griji, oricum n-o să înţeleagă nimic. Doar are numai 7 luni de zile.

BINEŢE
Învăţătorul:
–Mitică, s-ar cuveni să dai bună ziua, când intri în clasă.
Mitică:
– Scuzaţi-mă, însă afară plouă, n-are de unde să fie bună.

ÎNTREBAREA VINĂ N-ARE
Te-aş felicita, tăticule, cu prilejul zilei de naştere, dar nu ştiu ce să-ţi dăruiesc?!
Ani mulţi sănătoşi, fiule!
Da?! Şi câţi o să-mi rămână mie atunci?

VRĂBIOIUL DIN PLASTILINĂ
Învăţătorul la lecţia de menaj:
– Copii, astăzi o să zămislim un vrăbioi din plastilină.
– Dar o să zboare?

MĂNUŞILE
Lenuţa îşi sfătuieşte frăţiorul:
– Vezi, Vasilică, dacă pleci să-1 feliciţi pe Cimburel, să nu te duci cu mâinile goale.
– Fii pe pace, mi-am pus mănuşile.

CIOCOLATA
– Ei, Vasilică, ţi-ai felicitat surioara?
– Pe naiba. Am întârziat.
– Cum aşa?
– Mi-a găsit ciocolata ascunsă pentru cadou şi mi-a mâncat-o.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...