joi, 29 noiembrie 2018

ION CUZUIOC - R. MOLDOVA - CONTROLORII ( proză scurtă)



Ion CUZUIOC

   CONTROLORII
              (proză scurtă)

Ajun de sărbători. Lumea  forfoteşte într-o parte şi în alta. Care cu chestiuni de serviciu, care cu chestiuni personale, dar fiecare are grijile sale. Este îngrijorat şi Gheorghe Smântână, şef de producţie la cafeneaua „Plăcintă". Şi cum să nu fie, dacă e sfârşit de lună, iar planul nu poate fi îndeplinit, şi basta! Dar până la miezul nopţii mai este, şi Gheorghe Smântână mai are speranţe. Altfel, adio pateu proaspăt, adio zeamă fierbinte. Două mustrări deja încasase pentru neîndeplinirea planului, iar a treia prevede concediere din propria dorinţă, ca de obicei. Comerţul era în toi, când deodată, ca întotdeauna pe neaşteptate, şeful de producţie se pomeni în faţă cu un ins cu mapă subsuoară. Gheorghe Smântână înmărmuri. Dacă-i cu mapă, se vede că-i de acolo gândi dumnealui cu mintea sa de absolvent al cursurilor de culinărie.
Bine v-am găsit şi felicitări de sărbători. Eu sunt de la Centrul de Igienă şi Epidemiologie, sanepid, într-un cuvânt, se prezintă insul cu mapă. Am primit un fax de la minister care ne obligă să fim precauţi în ajunul sărbătorilor, ca nu cumva să aibă loc vreo intoxicaţie alimentară.
    Aşa că vă rog să mă însoţiţi prin cafenea şi să-mi deschideţi frigiderele unde se păstrează produsele uşor alterabile.
Da. Vă înţeleg, nu avu încotro şeful de producţie.
    Dar nu reuși bine să înceapă controlul, căci se deschise uşa, şi apăru un alt ins, tot cu mapă subsuoară.
   Sunt de la asociaţia benevolă de pază antiincendiară. Vă rog să-mi demonstraţi tot inventarul electric şi cum sunt pregătite materialele de combatere a incendiilor.
  Bine, acuşi, căzu de acord şeful de producţie.
     Uşa, însă, se deschise din nou şi apăru al treilea ins cu mapă.
   Daţi-mi voie să mă prezint. Sunt de la regia „Apă-canal", se prezentă dumnealui.  Am primit ordin de sus să controlăm robinetele, ca nu cumva să le lăsaţi deschise la sărbători şi să fiţi inundaţi.
  Să mergem cu toţii, propuse  şeful de producţie.
  A-ha-a! V-am prins. Ce căutaţi aici? Îşi făcu vânt un alt ins cu mapă. Sunt de la poliţia economică. Rog să vă prezentaţi, că ştiu eu, în zadar n-aţi venit voi în ajun de sărbători.
   Dar nu reușiră ei să se prezinte, că uşa se deschise şi-şi făcu apariţia un alt ins cu mapă.
  Cine-i mai mare aici, că eu îs de la direcţia pentru exploatarea ascensoarelor. Aveţi lift aici?
  Avem, unul în subsol, dar nu funcţionează, răspunse Gheorghe Smântână.
  Nu importă. Avem comandă să le controlăm pe toate.
  Bine v-am găsit! Că mulţi mai sunteţi. Cine-i şef de producţie, că eu îs de la asociaţia benevolă de luptă pentru trezie?! Aţi pus ceva la cale? Recunoaşteţi cât e lucrul cu cinste. Aşa-a, nu vreţi. Atunci, am să întocmesc un proces-verbal, ameninţă noul ins cu mapă subsuoară.
  Domnilor, se dezmetici Gheorghe Smântână. Vă rog să mă iertaţi, dar ardem cu planul. Poate ne întâlnim după sărbători?
  Şi noi ardem, răspunseră într-un glas inşii cu mapele. Avem indicaţii de sus să intensificăm controlul în ajun de sărbători.
    Uşa se deschise şi în cafenea se arătară încă doi inşi cu mape subsuoară.
  Bună ziua şi felicitările noastre de sărbători. Noi suntem de la punctul de agitaţie, se prezentară inşii. Vă rugăm să ne demonstraţi pancartele, lozincile, gazeta de perete, baloanele de sărbători.
  Domnule Smântână, se adresă un alt ins cu mapa subsuoară, care îşi făcuse apariţia în cafenea. Cum reuşiţi să îndepliniţi planul, că şefii de la direcţia de alimentaţie publică ne-au repartizat pe la întreprinderi să vă controlăm şi să vă mobilizăm.
  De unde plan? se revoltă şeful de producţie. Că n-are cine lucra. Vreţi plan, atunci vă rog să puneţi cu toţii mapele pe masă şi să îmbrăcaţi halatele de pe cuier. Mergeţi după mine... în subsol la curăţat cartofi...


                  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...