Tăcerea Grâului
Frenetic și-n tăcere grâul leagă rod în vântul ce-l scutură, vorbește cu
pământul, univers tăcut ce-l hrănește dându-i seva iubirii. Grâul nu uraște, nu
tăgăduiește,nu învrăjbește.In acest cosmos tăcereaarde mai puternic decât fraze
repetate insistent într-un dialog al surzilor impregnat cu tăciunii vrajbei
răscoliți pe grătarul aspru al vieții.
|
Frica hrănită diabolic cu suplimentele ideologiilor abstracte, clădite pe
dezbinare sociala sunt argumentele naționalismului în dezacord cu propriile
fapte. Emoțiile trădează ecouri ancestrale.In concubinajul dintre parteneri
copleșiți de realitatea arbitrară dialogul se încarcă cu negare. Prin lipsa
toleranței și prin judecați superficiale nu se poate parcurge traseul rațiunii,
dezordinea este fructul iraționalului. Luciditatea sucomba la omul pătimaș. La
omul confuz ideile puține și ele se rătăcesc în hățișul ideologic. In mintea
confuză teama de cuvinte este majoră. Prin tăcere putem argumenta discursul
vertebral de care ignorantul se teme.
Alexei Mateevici – iubitor de carte şi limbă românească - 31 august Ziua
Limbii Române Alexei Mateevici s-a născut la Căinari, judeţul Tighina din
Basarabia, la 28 martie 1888, în familia preotului Mihail Mateevici şi a
Nadejdei Neaga. A făcut clasele primare în satul Zaim, Şcoala parohială şi
Seminarul de Teologie din Chişinău, 1902-1910. Fidel sufletului românesc, cu
vocea blândă şi sfatul înţelept, preotul şi poetul Alexei Mateevici a
însufleţit inimile celor din jurul său cu iubirea sa pentru tot ce înseamnă
tradiţie şi grai străbun. Nichifor Crainic, apropiat al poetului Alexei
Mateevici, îl prezintă cu următoarele cuvinte: Pe părintele Mateevici l-am
cunoscut la Iaşi, în 1917, vara. Parcă îl văd şi acum; bărbat voinic, spătos şi
rumen, în anteriu cenuşiu muscălesc, cu o barbă apostolică blondă, vorbind
răspicat o moldovenească ( română) peste care se simţea un uşor accent rus, dar
avea în cuvinte şi în zâmbet o blândeţe impresionantă, care te-nprietenea fără
zăbavă.
A. Mateevici debutează în gazeta „Basarabia”, în 1910, cu o proză tradusă
din Cehov şi cu schiţa „Toamna”, inspirată din viaţa basarabeană. Colaborările
cu presa scrisă au continuat în „Viaţa Basarabiei”, „Luminătorul”, „Cuvânt
moldovenesc” ş.a., în care a publicat versuri
originale, studii de etnografie şi folclor, de istorie, filozofie şi de
teologie, precum şi traduceri din A. K. Tolstoi, S. I. Nadson, G. R. Derjavin,
M. Lermontov, A. S. Puşkin. În 1910, fiind sef de promoţie al Seminarului
Superior de Teologie, a fost trimis bursier la Academia Teologică a lui Petru
Movilă de la Kiev. Iubirea sa pentru limba părintească îl determină să citească
cu pasiune operele scriitorilor români, pe care le parcurge cu frenezie. La
Kiev se împrieteneşte cu alţi studenţi basarabeni şi înfiinţează „Societatea
Culturală Deşteptarea”. După absolvirea Academiei în 1914, este hirotonit preot
şi numit profesor de limba greacă şi pastorală la Seminarul Superior din
Chişinău. Publică în „Kişineovkie eparhialinîe vedomosti” studiul lingvistic
„Momente ale influenţei bisericeşti asupra originii şi dezvoltării
istorice a limbii moldoveneşti”, precum şi articolele “Motive religioase în
credinţele şi obiceiurile moldovenilor basarabeni”, “Bocetele funerare
moldoveneşti”. În nr. 12, 13, 19, 22,23 ale revistei mai sus amintite vede
lumina tiparului articolul „Schiţă a traducerilor moldoveneşti religioase şi de
trai”, iar în “Luminatorul”, studiul “Mitropolitul Gavril Bănulescu - Bodoni”.
În 1914 se căsătoreşte cu Teodora Borisovna Novitschi. În 1916, la cererea sa,
este trimis în primul război mondial pe frontul românesc şi ajunge la
Mărăşeşti. Aici se bucură de aprecierea soldaţilor români pe care căuta să-i
înţeleagă şi să-i sprijine.
Perioada formării şi maturităţii sale este supusă unor puternice frământări
istorice în care imperii se destramă şi state noi îşi cer dreptul la existenţă.
Pe acest fundal al revoluţiilor sociale şi al transformărilor istorice, se
implică în transmiterea şi perpetuarea limbii române. Cu poemul „Limba
Noastră”, compus cu ocazia inaugurării cursurilor pentru învăţători, în iunie
1917, cu doar două luni înainte de moartea sa prematură, Alexei Mateevici
rămâne în istoria literaturii ca o mare speranţă căreia îi s-au tăiat prea
devreme aripile. Deşi opera sa poetică include doar patruzeci şi trei de poeme,
decesul autorului survenind la nici 30 de ani, pe 26 august 1917 din cauza
tifosului exantematic, opera sa călătoreşte peste veacuri ca dorinţă de iubire
a limbii pentru generaţiile viitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu