duminică, 26 august 2018

ANETA PIOARĂ - ROMÂNIA - CRIMA DE LA ÎNTORSURA BUZĂULUI - ACTUL III - SCENA - II




               ACTUL III
                          
                                                                               SCENA II
         
                Acțiunea se petrece într-o sală de judecată. La masa mare de pe podium nu e nimeni.
              La o altă masă laterală mai joasă grefiera răsfoiește un dosar. În fața băncilor din sală un pupitru pe care este Biblia. În prima bancă sunt: Elena, Costanda și Olguța. Printre figuranți, în banca a treia se află Matei.

            PERSONAJELE:
            ȘERBAN IONESCU- judecător, președintele completului de judecată
            POPESCU DINU-  procuror
            BLANĂ IFRIM -  inculpat , presupusul ucigaș
            TREPĂDUȘ COSMIN -  șeful de post
            PENTELEU ELENA -  soția mortului, a lui Gheorghe
            PENTELEU COSTANDA -  mama mortului
            DOCHIȚA -  mama Nastasiei, cea care s-a spânzurat
            GREFIERA -             
           Pe ușa din fundul podiumului intră membrii completului de judecată și procurorul. Sala se ridică în picioare. Președintele salută.

            IONESCU -  Bună ziua!
            SALA -  Bună ziua!
            IONESCU - Luați loc! (se întoarce către polițiștii ce stau lângă ușa laterală) Aduceți acuztul!
            Cei doi polițiști ies și revin cu Ifrim în lanțuri,  pe care îl conduc în boxa acuzaților. Grefiera înmânează dosarul președintelui și face prezența martorilor.
            GREFIERA -  Trepăduș Cosmin, Penteleu Costanda, Penteleu Elena.
            IONESCU -  (citește) Acuzatul Blană Ifrim este adus în fata Instanței judecătorești pentru acuzația de omor calificat în dosarul nr. 243 din 25 martie 2001, care cuprinde împușcarea lui GHEORGHE PENTELEU al cărui cadavru s-a găsit după trei luni după săvârșirea crimei, în râpa de la Frăsinet , în apropierea com Iscani.  Acum , după 4 ani, s-au reluat cercetările și s-a găsit arma crimei. S-au pus cap la cap toate dovezile și s-a constatat că Blană Ifrim este ucigașul. Trepăduș Cosmin ieși în față, pune mâna pe biblie și repetă după mine. Jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
             TREPĂDUȘ - Jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
            IONESCU -  Spune, cum s-au derulat cercetările?
            TREPĂDUȘ - Acum două luni, a venit la post, mama mortului, Constanda Penteleu, care ne-a adus un pat de pușcă, pe care l-a găsit în râpa de la Frăsinet, unde am găsit cadavrul fiului ei. A doua zi am descins în zonă și am găsit și incărcătorul puștii cu pricina.  Unul dintre agenții de poliție a adus  apoi, cartușele găsite în casa lui Ifrim și gloanțele scoase din capul victimei, al lui Gheorghe. Am anunțat procuratura, a venit d-l procuror Popescu Dinu la fața locului și am tras concuziile, după care s-a  repus pe rol dosarul .
           POPESCU -  procurorul -  Tot ce a declarat aici , seful de post este adevărat, gloanțele cu care sunt încărcate cartușele găsite în casa lui ifrim sunt identice cu cele scoase din capul mortului de către doctor, deci el este ucigașul.
            IONESCU -  Penteleu Elena, ieși în față , pune mâna pe Biblie și repetă după mine, jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
            ELENA -  Jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
             IONESCU -  Spune ce știi!
             ELENA - Știu că Ifrim a spart casa lui nea Coman atunci când noi îl căutam pe Gheorghe. Știu că stătea fugar, dar l-au găsit și l-au închis.
            IONESCU -  Dar cu bărbatul tău avea vreo legătură , îl lua cu el să-l ajute la treabă?
            ELENa -  Îl lua câteodată, dar mai des umbla cu pădurarul, Matei, îl ajuta la pădure, la tras lemne, la încărcat... Mai mult nu știu, să spună el aici ce a avut cu omul meu de l-a omorît.
             IONESCU- Dezlegați-l pe acuzat!
             Polițiștii îl dezleagă și îl conduc la pupitrul unde este Biblia.
            IONESCU -  Pune mâna pe Biblie și repetă după mine. ,,Jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.!)
           IFRIM – (pune mâna pe Biblie ) Jur să spun adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu!
           IONESCU- Spune, ce știi despre moartea lui Gheorghe?
           IFRIM- În zilele când am stat fugar atunci, când mă căuta Poliția pentru că am furat de la nea Coman, într-una din seri, pe la 11 noaptea, stăteam într-o tufă la marginea șoselei, în deal la Frăsinet. Deodată am văzut o lumină, s-a apropiat un tractor, care a tras pe dreapta.  Din el a coborât un om care a început să târască către râpă un om mort. M-am apropiat și am văzut că era pădurarul, Matei Gavrilaș, care s-a cam speriat când m-a văzut, dar când eu am vorbit și m-a recunoscut, mi-a zis să-l ajut să iasă din belea că l-a impușcat din greșeală.
           IONESCU -  Cum, adică din greșeală? Nu ți-a zis?
           IFRIM - Ba da, mi-a spus că le-a ieșit în fața tractorului doi lupi și cînd a vrut să schimbe cartușele pentru a trage în lupi, din greșeală a apăsat pe trăgaci și l-a impușcat pe Gheorghe care conducea tractorul.  Îi părea rău, mi-a promis că-mi face casă când ies de la pușcărie, dacă îmi țin gura.
            ELENA - (se ridică în piciore, disperată) Nu e adevărat,  nu se poate, nuuuu.!
          IONESCU -  Stai jos femeie! Te scot din sală! Spune mai departe Ifrim!

          În acest timp Matei se frământă, vrea să iasă din sală, dar se răzgândește,  iese din bancă și se îndreaptă către masa juraților.
          MATEI - Eu sunt vinovatul! Eu sunt vinovatul! Ifrim a spus adevărul.
          IONESCU -  Tu cine ești de vorbești neîntrebat?
          IFRIM -  El e Matei, el l-a omorât pe Gheorghe.
          IONESCU - (Lui Matei) Vino în față pune  mâna pe Biblie și repetă după mine: Jur să spun adevărul și numai adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
          MATEI -  Jur să spun adevărul și să nu ascund nimic din ceea ce știu.
          IONESCU - Spune Matei, cum s-a întâmplat, dacă zici că el e nevinovat de moartea lui Gheorghe?
          MATEI – D- le judecător, ieșeam din pădure, în timp ce urmăream niște oameni  din satul vecin, care tot furau lemne din cantonul meu căci mă hotărâsem să stau vreo două, trei seri să-i urmăresc până îi prind la ieșire din pădure, sus la Frăsinet. Stând eu acolo și așteptând, aud pe drumul dinspre Intorsură un zgomot de tractor, ( se înneacă,  nu știe ce să mai spună)
          IONESCU - Și, spune mai departe, ce s-a întâmplat?
          MATEI -  Am ieșit în drum și a oprit,  că m-a cunoscut , eram buni prieteni, din copilărie.
          IONESCu - Și de ce l-ai împușcat?
          MATEi - Păi, v-a spus Ifrim, asta-i adevărul. Eu m-am urcat cu el în tractor, să vin acasă, că înghețasem de frig și la vreo două sute de metri, pe pârtia îngustă, străluceau două luminețe.  Am mai mers puțin și am văzut în fața noastră  doi lupi. Am tras pușca de pe umăr, încărcată cu alt tip de gloanțe și cînd am întors-o  să-i schimb cartușele, nu știu cum am apăsat pe trăgaci și pușca s-a descărcat în capul lui Gheorghe că eu deja mă ridicasem în picioare.
        IONESCU - De unde aveai pușca, căci atunci când am anchetat cazul, n-ai spus de ea?
        MATEI - O aveam de la bumicul, mi-a dat-o când era pe patul de moarte, și n-am spus de ea, că nu aveam voie să dețin două puști și o păstram ca amintire.
          PROCURORUL- (către polițiști) Puneți cătușele adevătatului asasin, Matei Gavrilaș și băgați-l în boxa acuzaților! Ifrim, ia loc în bancă! Ești liber! Judecăm în continuarie pe Matei Gavrilaș, care recunoaște că el a făcut crima.
            Polițiștii execută ordinile procurorului. Grefiera scrie tot ce declară persoanele audiate.                        
 MATEI - Da, d-le judecător, asta e vina mea, iubesc armele , condamnați-mă după lege, pentru faptul că am păstrat arma, dar n-am vrut să-l împușc, vă jur că mi-a fost prietenul cel mai bun.
    JUDECĂTORUL – Nu avem nici o probă în acest sens, de ce ai dezmembrat arma și ai ascuns-o, dacă ești nevinovat? De ce ai dus cartușele în casa lui Ifrim?
     MATEI – Nu știu ce-a fost în capul meu atunci, dar acum, după atâția ani, nu mai vreau, nu mai pot trăi așa...Vreau să-mi ispășesc pedeapsa pe care o merit căci așa mi-a fost scris...
       JUDECĂTORUL – De ce nu te-ai predat de atunci, dacă ai greșit? De ce n-ai spus acasă, părinților, nevestei tale?
       MATEI – N-am avut curaj, sunt un laș, recunosc d-le judecător...
        JUDECĂTORUL - Să iasă în față mama mortului, cea care a găsit patul puștii în râpă.
             ( Costanda iese în față.) Spune, Costanda Penteleu, ce pedeapsă să-i dăm celui care ți-a omorât fiul?
              COSTANDA - Asta-i crimă cu premeditare, d-le judecător, așa cum a spus d-l procuror la anchetă, faceți cum scrie legea, iar eu să plec liniștită la băiatul meu, care mă așteaptă. (se întoarce către Matei) Să-ți putrezească oasele în pușcărie nenorocitule! Toată viața ai fost gelos pe el, că a fost mai deștept, mai bogat și a avut nevastă frumoasă...
             DOCHIȚA – ( intră pe ușă cu o hârtie împăturită în mână și se duce, glonț,  la masa juriului) Citiți, vă rog!
             JUDECĂTORUL – ( desface hârtia și citește) Elena,
te-am iubit atât de mult, încât, am crezut,  că dacă îl împușc pe Gheorghe și fac să dispară și Nastasia, vei fi a mea pentru totdeauna. Văd că nu ai curaj să înfrunți realitatea, așa că te las să trăiești liniștită. Eu nu mai pot trăi așa, mă duc mîine la proces să mă predau. Spune-i Tincuței ce crezi... MATEI (ridică ochii și se uită la Dochița)
              JUDECĂTORUL - Cine ești d-ta?
               DOCHIȚA - Eu sunt  mama Nastasiei Gavrilaș, cea care s-a spânzurat după moartea lui Gheorghe Penteleu...
              JUDECĂTORUL - Unde ai găsit scrisoarea? De unde o ai?
              DOCHIȚA - În buzunarul hainei ginerului meu, Matei, ieri, când am fost pe la el să-i spăl rufele...
              JUDECĂTORUL - Și el n-a văzut că i-ai luat scrisoarea?
              DOCHIȚA -  Dacă am văzut cui îi trimite scrisoarea, am deslipit-o ușor, am băgat altă foaie goală și am lipit-o la loc,  iar pe asta  v-am adus-o dumneavoastră.
               JUDECĂTORUL ( se uită la Matei, iar acesta scoate din buzunar un pistol și-l pune la tâmplă. Se aud trei împușcături și Matei cade pe dușumea)
              În sală se produce o îmbulzeală, figuranții țipă, se împing care pe care spre ușă, iar completul de judecată se ridică în picioare
               PROCURORUL (dă ordin polițiștilor) Evacuați sala!
               POLIȚIȘTII  - Ședința s-a terminat!... Ieșiți din sală!... Ieșiți din sală!
                                          CORTINA

                                         SFÂRȘIT


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                                                                                       ,,IUBEȘTE-MĂ ÎN FIECARE ANOTIMP”    ...