duminică, 26 august 2018

IOAN PEIA - ROMÂNIA - Grupaj de poezie în primă apariție



IOAN PEIA



leggo

cînd te dezintegrezi în propriile-ţi nedumeriri
cînd rămîi singur cu propria-ţi dezorientare
cînd îţi pierzi definitiv conturul
e greu, foarte greu să priveşti scorpia-n ochi şi
să o scuipi cu toată obida unui cuvînt
dureros
mai dureros decît a te naşte cu stigmatul lucidităţii
pe frunte

şi asta pentru că într-o viaţă de om
într-o adevărată viaţă de om
trăită în toate detaliile ei dramatice
nu poţi avea timp să şi treci prin ea icnind
dar, în acelaşi timp, să o şi povesteşti
ca un ştiutor de carte

nu faci altceva decît să te laşi tîrît
de laţul bine strîns în jurul gîtului
de către o mînă necunoscută

şi-n tot acest calvar bine regizat în penumbra inconştienţei
există doar o singură glorie : aceea
a zarurilor norocos aruncate cîndva
la început
cînd carnea nu tremură încă de spaima
nimicirii
şi cînd drumul înspre întuneric este luminat de
ochii lui dumnezeu răsărind
din jocul de leggo


contrast

eu, cel ce simt numai ce simte eucelălalt
eu, cel ce gîndesc numai ceea ce gîndeşte eucelălalt
joc al contrastului terifiant: eu-noneu
şi totuşi, între eu şi noneu, nicio suprapunere
nicio alternativă perfect identică
nicio vibraţie asemeni

stau şi mă uimesc adînc în faţa imaginii mele interioare
şi mă cutremur în faţa alcătuirii mele
aparente
şi mă aplec într-o parte şi cealaltă a gîndului
şi nu ştiu nici cum îmi ţin echilibrul, nici cum şi cînd
am să cad

nu există multiplicare de sine
eu nu sunt decît eucelălalt, într-un crepuscul reinventat

mult prea puţin pentru curajul de a mă cunoaşte
mult prea mult pentru puterea de a mă dezmembra
în miile de întîmplări ale zilei

nu am nici cea mai mică idee de ce se află
în afara mea
în afara afarei mele
dar continui să privesc
să număr fiinţele care aleargă încolo şi încoace
ca într-un imens muşuroi universal
ca într-un gigantic nimic cu zgomot de sfîrşit de lume

dar cît de departe e depărtarea
şi cît de aproape e oglinda de sine-mi !
iar eu nu pot să văd mai mult decît

raza care se frînge
în ceea ce pare a fi eu
un miez de nucă între nervurile spaţiului micro/intim

eu/noneu  


ontografica (I)

ai dat o lovitură
nu-ţi mai pasă de nimic

e mult pînă-ţi trece

după care liniştea se lasă în tine ca o ninsoare flegmatică
nici nu mai contează că te numeşti cum te numeşti
că trebuie să execuţi acelaşi ritual de reptilă
al fiecărei zile
că te supui aceluiaşi orar dezordonat
care te împrăştie prin casă ca pe o rufă murdară

nu mai contează că-ţi sună oasele îmbibate cu clei şi plictis
ca tinicheaua atîrnată de coada unui cîine
turmentat de zăporul amiezii
că te uiţi pe fereastră ca prin periscopul unei nave
scufundate
înconjurată de ape amare sărate gelatinoase

e mult pînă uiţi de orice esoes
de orice formă de contracţie şi extensie
asemeni rîmelor plecate în peregrinaj după ploaie
şi surprinse în nemişcare

de spus nu mai spui decît:
iar e dimineaţă
cîtă insistenţă pe timpul probabil


vegetaţie

am tăcut şi gura mea respiră pămînt
am tăcut şi numele tău pîlpîie în mine
ca un insectar de semne carnivore

din vremea cînd îţi adulmecam sîngele
ca pe un animăluţ de casă
nu a mai rămas decît  o raniţă de sunete
gîtuite
incendiate
purpurii

serile cînd mă aşteptai la marginea uşii
serile cînd ne rupeam umerii
într-un spasm geometric de saltimbanci ai iubirii
cînd tu coborai în venele mele ca o ciutură de oţel
serile acelea se pierd peste lume
îndepărtate, îndepărtate

ce mai cuvînt limpede şi damnat
ca o dragoste comună
de primate erotice şi candrii

estimp am tăcut şi tu arzi lumînări mici
în altă încăpere
în alt ritm
în altă
vegetaţie




Balada lui Esenin Serghei

"Dozvidania, drug moi, dozvidania !"

Cu privirea lui albastrã
– cuib de tainice scântei –
a venit la masa noastrã
domnul Esenin Serghei,

Un vârtej de nea de aur
ardea stins, sub cuşma-i spartã,
prin nãmeţi şi prin coclaur
rătăcea din poartã-n poartã;

Cu-ncãlţãrile-i crâmpeie,
vagabondul fãrã leac
cãuta un loc sã steie
o secundã cât un veac;

L-am poftit, ne-a dat bineţe,
cât pe ce, sleit, sã cadã,
cerul viu al albei feţe
prins e-n zgrunţuri de zãpadã;

“Dincotro venişi, poete,
din ce vreme, din ce hat?"
el, cu şoaptele încete,
mult sfios s-a aşezat;

Şi, clãtind din cap arare,
pune cuşma la pãmânt :
„Mulţãmesc de întrebare,
vin din stepe de cuvânt ...

Rãtãcii sã aflu unde
ard în vodcã guri de zei,
pe sub cerul lumii scunde
printre şuţi şi derbedei;

Vrui sã fiu zugrav de vise
peste-o iarnã cât o erã,
dar aceasta, pare-mi-se,
nu se crede, nu se sperã !

Nu se cere nici la Domnul,
nici la diavol nu se cere,
cãci, de ne cuprinde somnul,
totul trece, totul piere;

Unde piere,-i greu a ştire,
frunzã nu-i, din ram, sã fugã
pe cãrãri de cimitire,
pe sub lutul greu de rugã;

Nu-i nici chiciurã de şoapte,
nici se-nfige-n piept, ca vântul
care sfîşie, în noapte,
ceru-ntreg şi-ntreg pãmântul;
   
Nu e mânã de iubitã
poposind pe fruntea rece,
ca o  umbră de ispită
ce-a venită ca să plece;

Nu-i nimic din toate-aceste,
nici tu viaţã, nici tu moarte,
nici ce-a fost şi nici ce este,
spuse-n gând şi scrise-n carte;

Poate-i trup flămând de fiară,
prin nămeţi cu coama spartă,
care scormone, c-o gheară,
în noianul ei de soartă;

Sau un mag care ne minte,
prorocind cã, toate cele,
nu-s nici umbre, nici cuvinte,
ci doar viscole de stele;

Şi nu-i nimeni ca să şteargã
urma albã de dihãnii
care-aleargã şi aleargã
printr-un cer vuind de sãnii...”

Atât spuse, scurs de viaţã,
se-ndreptã cãtre fereastrã,
ca o flacãrã de gheaţã
albind zariştea sihastră;

Şi, încet-încet, apuse
în văzduh de clopoţei,
peste iarna ţării ruse,
domnul Esenin Serghei !


Provincie

Curge ploaia-ncet peste oraş
Fum subţire parcă îl îmbracă,
O speranţă vagă, de ocnaş,
E această linişte săracă,

Hăt, cât-colo, vine-un trecător,
Se târăşte pe aleea spartă,
Cine ştie Domnii ce mai vor
De la picul lui de viaţă moartă!

Duce-n mână o sacoşă slabă,
Pare-se că vine de la târg,
A vândut acolo, pe-o tarabă,
Vreo cinci pere, abia date-n pârg,

Cu paraua strânsă pe negoţ
I-a ajuns să cumpere o pâine,
Or mânca din ea copiii, toţi,
Astăzi, mâine, poate şi poimâine,

Moţăie oraşul sub linţolii,
Abia-şi duce zilele încete,
Domnii stau, comozi, peste fotolii
Meşterind la legi şi la decrete,

Timp ce alţii, traşi după cortină,
Pun de-un poker nou, pe despuiate,
Şi avea-vor ei, în veac, desaga plină
Căci istoria e-a lor proprietate;

Curge ploaia ca o piază rea,
Curge omul ca un gând sleit,
Grea e viaţa, Doamne, vai, ce grea!
Şi, sub timp, oraşu-a amuţit...


Legendã polarã

Tu arzi un foc cuminte în cãmarã,
din umeri ţi se ning şuviţe brune,
un diamant salin şi cast coboarã,
ca un schior, pe sâni, cu sfiiciune;

în tremurul de platinã-al tãcerii,
cristale genuine te strãpung,
şi,-ncet, spre smãlţuirile-ncãperii,
desfiri o mânã lentã, îndelung;

apoi te stingi cu umbrele-n perete,
ninsori de var te viscolesc din ele,
bezmetici fluturi, zburători în cete,
ţi se nãzar anarhic peste piele;

legenda povesteşte cã ai fi
vocabulã în respirãri terestre,
de n-ar fi iarnã şi de nu te-aş şti
în siglele polare din ferestre;


tata

câteva lucruri aici şi acolo
care-l mai ajută să-şi recunoască identitatea

o icoană inutilă ca o gaură-n zid
soba cu plită, aparatul de radio defect, bufetul ros de ani
clickul mărunt al comutatorului electric
dincolo de geam : lătratul câinelui, cotcodăcitul găinilor
dudul năpădit de scorburi
mai departe : povârnişul, balta, dealul bulgariei

mic muzeu de antichităţi anonime
care aşteaptă să dispară
un rest de lume, recunoscut cu un rest de vedere
căci celălalt e la dumnezeu
care ghiceşte însufleţitele şi neînsufleţitele
printr-un ochi de sticlă

pustnicul casei ştie asta, dar nu-i mai pasă de mult
doar ce se învârte prin curte şi aşteaptă plecarea în bejanie
din când în când, dă din cap a uimire şi oftează
spune:
“data viitoare, dacă oi mai fi p-aci
o să fac şi o să dreg”
e un curaj îngenuncheat care mă înspăimântă
pentru el, împrejurimile nu mai sunt
decît simple elemente de decor
le priveşte ca şi cum ar pipăi un carton pictat
ar vrea să creadă, dar credinţa
îi scapă printre degete ca o apă murdară
ochiul de sticlă al lui dumnezeu
nu a răzbit până la el vreodată
vorbeşte şi vorbeşte şi vorbeşte
încercând astfel să mai respire o câtime
umbra lui risipită peste lucruri
se va scurge, nu peste mult timp
între crăpăturile nopţii

din când în când îl fixez cu atenţie ferită
gândindu-mă că poate-l văd mişcând
pentru ultima oară
vorbele dintre noi    scurte şi dezgolite
alunecă pe aer ca pe mâzgă
ale mele, – ezită între tăcere şi mistificare
ale lui, – vestesc
simplitatea cinică a întunericului


cântând

nu poţi fugi de singurătate
în vecini
nu poţi chema poştaşul
să sune de două ori

există doar un timp al întâmplărilor frumoase
nu poţi purta decît o dată
haine de sărbătoare

da
lucrurile se întâmplă o singură dată
o dată te naşti, o dată te uimeşti
o dată se sting luminile şi muzicanţii pleacă

oricât te-ai aduna la un loc
tot cu aceeaşi piele te îmbraci dimineaţa
de o mie de ori
ca o singură dată

nimeni nu poate consola
pe nimeni
fiecare îşi duce în cârcă propria-i viaţă
ca pe un cufăr gol, omule

degeaba chemi îngerii la priveghi
cu aceiaşi, mereu aceiaşi ochi măsori
crăpăturile din pereţi
în aceleaşi mâini îţi sprijini fruntea

o singură dată, o singură dată se întâmplă
să fie
toate, o singură dată
într-o singură explozie de lumină
într-un singur turnir, într-o singură glorie
ca atunci când metafora coboară în lume
în caleaşcă de aur

numai durerea se repetă
mereu şi mereu aceeaşi
înfiptă adânc în beregată ca un sfredel
de pământ

da
fiecare putrezeşte singur
în propriu-i nume
fiecare în propriu-i semn

am ridicat ochii către vârfurile plopilor
care legănau cerul deasupra
şi am văzut pântecul dezgolit al lui dumnezeu
prin care se împleticeau gâştele sălbatice

ţipătul lor ascuţit din toamna târzie…

şi l-am rugat:
atâta doar, doamne
să ies din lume cântând ca un vierme
cântând ca un
vierme
înflorit



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                              ,,PAȘI DE CATIFEA”                               ,,CU SUFLETUL ÎM PALMĂ”