sâmbătă, 23 decembrie 2017

VICTORITA STOLOJANU MUNTEANU - PROZA


                                  VICTORITA ILEANA STOLOJANU

                                              - ROMANIA -
                                                       (prozatoar)



StolojanuVictoria-Ileana, născută Munteanu  la 30 aprilie 1972 în orașul Târgu Cărbunești,  județul Gorj. A fost admisă pe primul loc la Liceul Economic din Tg-Jiu și l-a absolvit ca șefă de promoție. A reprezentat Gorjul la Olimpiada Națională de Geografie, Geografia Romaniei din cls.a XII-a de unde geograful Gheorghe Neamu i-a înmânat premiul special datorită predilecției de a alătura geografiei literatura, precum Simion Mehedinți. A absolvit în 1995 facultatea de Științe Economice, secția Management în Industrie, și în 2006 studiile postuniversitare-master Managementul și dezvoltarea   resurselor  umane  la Universitatea din Craiova,    Facultatea de Economie și  Administrare a Afacerilor.
Din 2015 este Doctor  în economie, specialitatea Management al Universității Valahia din Târgoviște, coordonator prof. univ. dr. Pârgaru Ion.
,,Meseria ți-o dictează rațiunea iar pasiunile sufletul’’ declara autoarea afirmand că se poate trăi foarte greu din scris sau nu se poate deloc datorită faptului că locul culturii nu este bine stabilit la nivel local si național.. Lucrează ca economist la U.M.Sadu din 1995, anul în care a absolvit facultatea. Ca autor de cărți a vorbit inima, cunoscând limba franceză are și capitole în limba franceză în cărțile publicate iar poetul Dumitru Dănău a numit-o ,,devoratoare de biografii evenimențiale''.
Din 17 ianuarie 2005, de când a încheiat etapa de bibliotecă a cercetării ,,legendelor gorjene,,  are o împuternicire de la Centrul Județean de Conservare a Culturi Tradiționale ,,pentru investigare etno-folclorică și pentru cercetare în teren pe teritoriul județului Gorj,, și adună  fără odihnă ,, crâmpeie din legende gorjene’’, publicându-le și  în periodice locale, călăuzită de principiul cunoașterii rădăcinilor pentru a-ți merita ramurile.
,, Sunt oameni care sapă să afle ceva nou. Eu sap să aflu ceva vechi’’ spunea Nichita. Aș vrea ca generațiile viitoare să beneficieze de poveștile și legendele care, fără preocuparea și pasiunea unora ca mine, bunicii noștri le-ar lăsa nerostite. Am pierde astfel tezaur de suflet gorjenesc.
Astfel doresc actualizarea noțiunii de  legendă în sensul că s-a pierdut termenul de faptă care să merite să rămână în legendă. De aceea trebuie să intre în legendă tot ceea ce se  vede. Restul sunt vorbe. Viitorul  are nevoie de fapte.
Autoarea merge în căutarea legendelor  pe drumul deschis de Alexandru Ștefulescu. ,,Nu orice județ din tară se poate  mândrii cu un patrimoniu  cultural și spiritual de talia celui moștenit de la marele nostru Brâncuși, de exponate muzeale de mare valoare istorică, de vestigii și descoperiri arheologice de prima mărime, de eroi recunoscuți  ca Tudor Vladimirescu, generalul Magheru sau Ecaterina Teodoroiu dar și cu cele mai multe și vechi drumuri transcarpatice și sate formate de către turme de păstori ce au adus în circulația lor continuă legende și povești,,opina aceasta într-un interviu pentru periodicul  ,,Manifest'' 20 aprilie/1 mai 2008, parafrazându-l.
În cartea „România Pitorească” Alexandru Vlahuţă descrie locul unde trăiește prozatoarea, Munţii Parâng, astfel: „În zarea largă vedem limpede cum încep să se ridice şi să se-nlănţuie gheburile din ce în ce mai mari ale Parângului, falnicul munte acoperit odinioară de gheţari, din a căror înceată topire i-au rămas pe zănoagele de la Găuri turmele de stânci albe, lacuri albastre şi minunate căderi de izvoare, care fac din acest munte una din cele mai frumoase podoabe ale Carpaţilor noştri”.
Cu zeci de ani înaintea sosirii în localitate a autoarei, în 1966, cunoscutul  dascăl Alexandru Tatomirescu, previziona:...,, dacă vreun scriitor din Ţara noastră ar cuteza să plece pe urmele regretatului poet şi scriitor Alexandru Vlahuţă, pentru imortalizarea frumuseţilor patriei într-o nouă «Românie pitorească» şi-ar descinde în  Bumbeşti-Jiu, format din mai multe sate de moşneni, cu oameni harnici şi pricepuţi pe lângă peisajul natural cu munţi care se luptau cu «vijeliosul Jiu» cum spunea Vlahuţă cu, marea bogăţie a pădurilor de pe versantele de miazăzi ale munţilor Parâng şi Vâlcan cu fiare sălbatice pe ţancuri ori în genuni nepătrunse”.
,,Qui facit per alium facit per se,, Victoria Stolojanu începe să împlinească visul cunoscutului  dascăl, atrăgând drept colaboratori alți pasionaţi de scris şi mai ales pe prietena ei Monica Răscol, cea despre care scriitorul Ion Popescu-Bădiceni ,, în loc de introducere’’ în ,, Legende și povești din Bumbești,, scria:  a publicat în ziare și reviste, a citit din creațiile ei în cenaclurile gorjene, demonstrând un talent viguros, un umor sănătos, o bună cunoaștere a folclorului literar gorjean și a înțelepciunii populare. Citind de pildă  „Judecata boierului”, ”Zgârcitul și cioara”, „Tovărășie păguboasă”, „Ciobanul cel nesocotit” și alte povești, identificăm în aceste pagini har și înțelepciune, cultură și meșteșug literar, viziune poetico-narativă.
 Recunoaşte că are o ştachetă destul de sus pusă de înaintaşi care au publicat în revista  „Şezătoarea săteanului” din Bumbeşti-Jiu  a  societăţii  „Luminarea Săteanului”sub redacţia învăţătorului Gheorghe Dumitrescu Bumbeşti, nume ca: Alexandru Ştefulescu, Emanuel Pârâianu, A.C.Cuza, L. Mrazec, D. Brezulescu, Şt. O. Iosif, I.L. Caragiale, Victor Eftimiu, Octavian Goga, Ioan Slavici, Barbu Ştefănescu Delavrancea, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu sau George Coşbuc, colaborator şi preşedinte de onoare al revistei bumbeştene.
Modelul său în viață, spune autoarea într-un interviu în ianuarie 2004, este ,,profesoara mea de mamă’’ absolventă a facultății de filologie, şi pasionată  culegătoare de folclor din comunele gorjene unde a fost cadru didactic.
 Este căsătorită, are doi copii, Claudia-Ioana,  jurist și interpretă de  muzică populară, elevă a cunoscutului profesor Stelian Florescu și  Mihai-Nicolae, student la Academia Militară a Forțelor Navale Mircea cel Bătrân, și un nepot, Claudiu-Ionuț.
Referințe critice :
Stănculete Ion,  ,,Monografia Orașului Bumbești-Jiu’’ în ,,Ediție specială spune autoarea într-un interviu în ianuarie 2004  de Oltenia’’, 8 decembrie 2003, p.2,
Dumitru Marin ,, Despre Sadu din trecut, prezent și viitor’’ în ,,Șapte zile’’, 12-18 ianuarie 2004,
Dumitru Marin ,, Sărbătoare Eminescu la Bumbești-Jiu’’ în ,,Șapte zile’’, 19-25 ianuarie 2004,
Negrea Elena, ,, Omul fără frică’’   în ,,Scandal de Gorj’’, 23 iunie 2005, p.6;
 Croitoru Doina ,,Omul fără frică’’ în ,,Șapte zile’’, 26 iulie-2 august 2005 p.4;
 Șurlin Pitaru Mia, ,,Istoria în timp,, Omul fără frică’’, 23-30 noiembrie 2005 ,,Manifest’’;p 3;
 Manoniu George ,, Voi străbate peste 200 de drumuri pe urmele legendelor Gorjului’’ p.6 în ,,Gazeta Gorjului’’ 31 martie 2006;
Al Soru Serban, Nelu Vasile , ,,Autori gorjeni și cărțile lor-dicționar’’,  Editura Măiastra, 2007 p.345
Șerban Al. Doru, ,, Știință și cultură Stolojanu-Munteanu Victoria’’ în ,, Manifest’’ , 20 aprilie/1 mai 2008,
Bibliografia Istorica a României (2007-2008) XII   coordonator Stelian Mândru editura Academiei Române editura Argonaut, București 2009, Cluj-Napoca 2010 p.107;
Stoica Ana-Maria ,,Puma nu mai mârâie ’’Gorjeanul 2 august 2016, p.2.
Aprecieri critice:
Șerban Al Doru, ,,Cronica de carte: Spune-mi tot ce vrei’’ în ,,Gorjeanul’’, 13 iulie 2002;
Sicore I.D. ,,Monografia Orașului Bumbești-Jiu’’ în, Gorjeanul’’, 11 decembrie 2003 p.2;
Șerban Al Doru, ,, Editurile ,,Rhabon ‘’ și ,, Ager’’ ’’pag 1-2, ianuarie 2005, nr 165, ,,Ager’’;
Popescu Chebacea Ioan, ,,Neastâmpărul creației’’ în ,,Universul’’ martie 2005, p.8;
Șerban Al Doru,,Omul fără frică’’ ,,Ager’’, 2005, coperta exterioară
Popescu Chebacea Ioan, ,,Omul fără frică’’  pag 1-2, septembrie 2005, nr 165 în,,Ager’’,
Manoniu George, ,,Note de lector, Victorița Stolojanu-Munteanu, Marin Elena Dumitru: ,,Omul fără frică’’ , Gazeta Gorjului, p.10, nr.23/24 octombrie 2005;
Șerban Al Doru ,,Legende și povești din Bumbești’’ Maiastra, 2007, coperta exterioară
Serban Al Doru, ,, Știință și cultură Stolojanu-Munteanu Victoria’’ în ,, Manifest’’ , 20 aprilie/1 mai 2008,
Colaborări: ,,Caietele Columna’’,,, Șapte zile’’, ,,Universul’’, Gazeta Gorjului’’, ,,Manifest’’,,, Gorjeanul’’, ,,Puls’.
Cărți publicate:
,,Spune-mi tot ce vrei’’, 2002,  ISBN 973-85664-5-2, Editura Rhabon, Tg-Jiu , tiraj 300 exemplare, 147 pagini
Patru nopți și trei zile, 2002, ISBN 973-86051-0-5, Editura Rhabon, Tg-Jiu, tiraj 300 exemplare, 175 pagini
Monografia Bumbești-Jiu, 2003, Editura Rhabon, Târgu-Jiu, ISBN 973-86271-2-5, tiraj 350 exemplare, 593 pagini
Împotriva destinului, 2004, ISBN 973-7718-12-0, Editura Rhabon, Tg-Jiu, tiraj 200 exemplare, 125 pagini
Omul fără frică 2005,. ISBN 973-8086-66-3, Editura Ager,   Tg-Jiu,  tiraj 300 exemplare, 218 pagini, 
Legende și povești din Bumbești, Editura Maiastra, Targu-jiu, 2007 ISBN 978-973-8933-96-5, coautor Răscol Monica, tiraj 600 exemplare, în două ediții, prima în 2006, a doua în 2007.
Răsfățatul, Editura Contrafort, Craiova, 2008, ISBN: 978-973-746-280-10, tiraj 100 exemplare,
Puma nu mai mârâie, Editura Universul imaginii, 2016: 978-606-93570-7-1, 300 exemplare,
O alta lumina lina, Editura Tipo Moldova, 2016, ISBN: 978-606-676-933-4, 80 exemplare,

Șerban Al Doru, ,,Cronica de carte: Spune-mi tot ce vrei’’ în ,,Gorjeanul’’, 13 iulie 2002;
"Viaţa omului pe pământ, de la primele ei licăriri, este o continuă strădanie, întâi pentru dobândirea lucrurilor care fac viaţa posibilă, pentru dobândirea bunurilor materiale şi apoi o strădanie pentru dobândirea bunurilor care dau un preţ vieţii, prin dobândirea bunurilor spirituale".
Cartea de de debut "Spune-mi tot ce vrei" a tinerei autoare Victoria Stolojanu-Munteanu este una de succes.
Autoarea ne prezintă o izbutită Compunere, aparent autobiografică, prin valenţele multiple ale personajului prin­cipal Claudiţa, transpunându-ne în realităţile vieţii ei de copil, elevă şi studentă sârguincioasă, apoi de gospodină şi mamă devotată.
Sub aceste aspecte autoarea reuşeşte tipologii ideale, care dau valenţele educative ale cărţii, creând modele de luat în seamă.
Sentimentul iubirii, ca motiv al acţiunii, este doar un pretext pentru transpunerea personajelor în ipostaze ale vârstei, dar şi în medii ale activităţii sale profesionale.
Împărtăşirea, mereu amânată a sentimentelor iubirii din partea LUI, mai mult dintr-o raţiune a vârstei, îi dau EI posibilitatea îndelungă a trăirii sub zodia lui Cupidon.
Bucuria speranţei o întăreşte pe Claudiţa să insiste, iar neîmplinirea sentimentelor printr-o împreunare trupească este pentru ea un câştig, la fel ca toţi anii în care şi-a creat scop al trăirii pentru "ICOANA" ideal-sentimental, numită Mihai.
Claudiţa, care din copilărie îşi arătase afecţiunea pentru înţelep­ciune şi-a propus şi a insistat mai ales să "convieţuiască" spiritual cu Mihai, de la care avea multe de învăţat. Maturitatea lui intelectuală şi morală au ajutat-o. El i-a fost dascăl în viaţă, iar prin situaţia deznodământului final a înţeles întoarcerea gândurilor spre intimitatea familiei.
 Situaţiile de viaţă înşiruite de autoare crează aspectul de autentic prin prezentarea veridică, într-un limbaj cu modalităţi de exprimare adecvate vârstei şi pregătirii personajelor.
Autoarea se dovedeşte şi o bună cunoscătoare a liricii de dragoste, a folclorului maximal şi al creaţiilor muzicale, pe care le include frecvent, ca pretexte ale contextului acţiunii. Chiar dacă şi-a dorit eliberarea sufletului, prin destăinuirea unor episoade din viaţa trăită, talentul a înlesnit Victoriei Stolojanu- Munteanu să scrie o carte cu situaţii general valabile, utilă celor cuprinşi de fiorul dragostei şi pilduitoare altora aflaţi în situaţii similare, ajutându-i să ajungă la un deznodământ logic, lipsit de suferinţă.
La succesul cărţii au contribuit Editura "Rhabon" şi Tipografia "Sanda-Nic" din Tg-Jiu, care i-au înlesnit apariţia.
Lansarea va avea loc marţi 16 ulie a.c. în localitatea Bumbeşti-Jiu şi sperăm să se bucure de prezenţa multor iubitori de literatură.
Sicore I.D. ,,Monografia Orașului Bumbești-Jiu’’ în, Gorjeanul’’, 11 decembrie 2003 p.2;
Mulți încă mai sunt tentați să creadă, că "imperiul cuvântului scris" se află într-o fără întoarcere criză. Destui de asemenea mai sunt convinși că această criză repercutează chiar şi o disipare a identităţilor legate de tradiţii locale şi naţionale, creîndu-se un climat propice neantizării sentimentelor şi nostalgiilor ce sute de ani, milenii chiar, au gravitat fericit în jurul ideii de patriotism local şi naţional.  
Realitatea însă ca de obicei nu întârzie niciodată să pună până la urmă, ordine în toate. Inclusiv în "volatilizarea" de azi, a ideii de păstrare trează a dragostei față de obârșii, faţă de cuvântul scris, faţă de tradiţii şi nemurire. In această ordine de idei se înscrie și travaliul colectivului de intelectuali conduși de  prozatoarea Victoria Stolojanu-Munteanu, desprinse fără tăgadă din parcurgerea celor aproape șase sute de pagini ale monografiei pe care o creionăm.
Frumuseţi pe lângă care treci şi nu le observi, sau dacă le observi știi  puține lucruri despre ele, oameni care au fost şi care sunt, dar care prin modestia lor nu par ce sunt in realitate, evoluții și involuții istorice, uitate sau trecute voit sub tăcere, drame și idealuri clădite și dărâmate  de vremi, ca  nişte castele de nisip, urme ale trecutului glorios sau tragic - toate acestea ţi se derulează în faţa ochilor parcurgând cu răbdare şi interes această carte pe care autoarea  a reuşit s-o pună benefic în mâna prezentului şi viitorului.
Sate, obiceiuri, oameni încleştaţi, fiecare cu vremurile şi soarta sa  individuală, te cheamă să vezi şi să auzi, să meditezi şi să emiţi judecăţi, şi nu în ultimul rând să te simţi mândru că eşti bumbeştean, că eşti gorjan, că eşti oltean şi respectiv român. Ţi se dau repere istorice şi spirituale, ţi se dau exemple de personalităţi şi destine. Citind-o vei şti de pildă, mai multe nu numai despre oameni de vază, ca Tudor Vladimirescu, Gheorghe Tătărescu, Gheorghe Dumitrescu Bumbeşti, Regele Mihai, generalul Dragalina, generalul Lascăr şi alţii asemenea, dar te vei întâlni şi cu zeci şi sute de oameni de  rând, care n-au pregetat în viaţa şi activitatea lor personală, ori pusă în slujba obştei, să lase o modestă "dâră" în palierul posterităţii, nu pentru a fi slăviţi, ci pentru ca cei de după ei, să nu ajungă a întâmpina şi săvârşi ce ei au ştiut sau n-au ştiut că săvârşesc.
Materialul documentar adunat între coperţile acestei cărţi, fără nici o exagerare rămâne impresonat. Timpul scurt poate că n-au permis ce-şi dorea autoarea. Acest lucru de altfel ni-l relevă cu multă sinceritate şi Victoria Stolojanu - Munteanu, când spune pe ultima copertă că această lucrare doreşte mai ales să fie o provocare adresată tuturor acelora care pot şi au ceva de spus despre Bumbeşti-Jiu". Nu odată acest material a stat la baza unor licenţe şi  doctorate, luate de trăitorii de pe acest meleag, biblografia fiind evidentă în  acest sens. Nume care nu mai sunt, precum ale profesorilor Dumitresu   Dionisie, lanăş Ion, Tomescu Constanţa, ca să cităm doar câteva, autoarea nu i-a uitat, cum nimeni dintre cei care i-au cunoscut personal nu-i uită pentru că o monografie a fost şi rămâne mai întâi de toate un studiu, iar cea care ni se prezintă sub bagheta prozatoarei Victoria Stolojanu poate fi calificată fără rezerve, un studiu folcloric cu introvertiri în spiritualitatea unor vremi, unor locuri şi unor oameni.
Șerban Al Doru, pag 1-2, ianuarie 2005, nr 165 Ziar ,,Ager’’de Al. Doru Serban  
Editurile ,,Rhabon ‘’ şi ,, Ager’’
 La ,, Rhabon’’ au văzut lumina tiparului…
Dintre cărțile de beletristică pot fi menționate ,,Rondeluri şi sonete’’, de George Dumitru, ,,Silabe calatoare’ ’de Sălăjan, ,,Clipa de rouă’’ de Mădălina Cotan, ,,Scrisori provinciale’’ de V.CIUR, ,,Făclii în templul ţarii’’, de M. Popeangă Cornoiu, ,,Împotriva destinului’’ de Victorita Stolojanu-Munteanu, ,,Povestirile șatrei’’ de Al. Doru Şerban s.a.
…. 
Popescu Chebacea Ioan, ,,Neastâmpărul creației’’ în ,,Universul’’ martie 2005, p.8;
Victoriţa Stolojanu este de multă vreme un nume în creaţia literară. A publicat până acum patru volume: „Spune-mi tot ce vrei" , „Patru nopţi şi patru zile", „Monografia Bumbeşti-Jiu" şi „Împotriva destinului". Şi-a făurit o faimă cunoscută şi recunoscută dar  neastâmpărul creaţiei abia  s-a declanşat. Tânăra autoare, economist la UM Sadu, lucrează actualmente la întocmirea unei culegeri intitulată „Legendele Gorjului". Pentru că este deosebit de exigentă cu ea însăşi, se adresează tuturor cadrelor didactice şi persoanelor cu talent literar sau plastic care cunosc legende şi ştiu să le ilustreze frumos,  să participe alături de ea şi profesorul Ion Sanda, directorul DJCCPCN Gorj, la realizarea unei lucrări monumentale şi reprezentative. Chestionarul întocmit în acest sens este edificator. EI cere relaţii despre realizatorii monografiilor localităţilor, cadrele didactice şi personalităţile care au organizat colţuri muzeale, cercuri de folclor, cenacluri şi au tipărit reviste, lucrări de grad sau au avut preocupări în domeniul folclorului, istoriei, geografiei, biologiei locale. Sunt căutaţi oameni care, prin specificul profesiei lor au auzit şi cunoscut fapte, întâmplări, legende fantastice cu Dumnezeu şi Sf. Petru, istorii ale numelor de localităţi şi biserici, vizite ale diverselor personalităţi gorjene sau naţionale. Nu sunt neglijate nici legendele geografice despre locuri, nume, animale, fenomene meteorologice (secete, inundaţii, vânturi, ninsori), dezvoltarea localităţilor, aşezăminte de orice fel. Subiectele „tip" de povestiri, de la fraţi, copii şi soacre, de la haiduci la starea vremii, snoavele (vorbe şi întâmplări proverbiale) vor face şi ele obiectul lucrării. Prin prof. Ion Sanda, prin centralele telefonice de la primăria Bumbeşti Jiu şi UM Sadu, prin e-mailuri sau direct la domiciliu  se poate lua legătura cu Victoria Stolojanu care vă mulțumește anticipat şi vă aşteaptă.
Șerban Al. Doru, scriitor ,,Omul fără frică’’, coperta exterioară, Ager 2005: ,,Cartea ,,Omul fără frică’’ este una biografică și documentară. Este biografică fiindcă  prezintă viața personajului principal pe care autoarea îl scoate din metropola Bucureștiului legând-i destinul de o colonie muncitorească. Este documentară  fiindcă trăirea lui se  împletește cu formarea și consolidarea uzinei și a localității Valea Sadului.
Autoarea își împlinește misiunea creatoare propusă în detrimentul narațiunii artistice dense, cartea fiind una biografică și documentară, cu personaje romanțate ’’
Popescu Chebacea Ioan Cartea  de succes ,,Omul fără frică’’  pag 1-2, septembrie 2005, nr 165 Ziar ,,Ager’’ 
Editura ,,Ager’’ a încercat și a reușit un nou experiment. Consilierul ei editorial, scriitorul Alexandru Doru Șerban opina: ,,Cartea ,,Omul fără frică’’ este una biografică și documentară. Este biografică fiindcă  prezintă viața personajului principal pe care autoarea îl scoate din metropola Bucureștiului legând-i destinul de o colonie muncitorească. Este documentară  fiindcă trăirea lui se  împletește cu formarea și consolidarea uzinei și a localității Valea Sadului.
Autoarea își împlinește misiunea creatoare propusă în detrimentul narațiunii artistice dense, cartea fiind una biografică și documentară, cu personaje romanțate’’.
Ineditul romanului constă în faptul cooptării, în calitate de colaborator, a  însuși eroului principal, un om pentru istorie,  aș zice eu, pentru că am privilegiul de a-l cunoaște bine. Nu numai că îl cunosc, dar îl și apreciez pentru marea sa putere de muncă, pentru tot ce a făcut pentru binele patriei, al semenilor și al familiei. Și…continuă să facă, deși și pe dânsul (nu scriu ,,domnia-sa’’ fiindcă nu-mi plac ,,domnii,, de azi) și pe mulți dintre noi cei mai în vârstă care ne-am făcut cu patriotism datoria de român și cetățean, teribiliștii ne consideră  ,,nostalgici comuniști’’. Cartea demonstrează cum trebuie sa fie un român pentru România lui și acesta este mesajul de suflet al autoarei. Este dedicată tuturor celor interesați în a cunoaște problematica evenimentelor trecutului istoric tipărite cu luciditate în cartea  ,, Omul fără frică’’ (n.n. încă un gest uman definitoriu). Există un timp în care trăiești și te dăruiești prin muncă și cinste să-ți împlinești speranțele  și un timp în care trebuie să depui mărturie despre ceea ce ai trăit, lăsând moștenire generațiilor următoare realizarea acestor speranțe (n.n., un adevărat mesaj și testament de roman). Impresionantă și pilduitoare, emoționantă este povestea dragostei eroului cu  ,, frumoasa, sensibila și înțelegătoarea sa soție, Ioana, precum și alte trăiri, fapte și întâmplări din viața plină cu de toate’’.
         Aceleași merite incontestabile sunt caracteristice autoarei Victoria Stolojanu-Munteanu, aflată  la a 5-a carte, în progres vizibil de la o lucrare la alta, cu o abordare complexă  și multiplă a tematicilor ancorate în tradiții trecute și actualitate.
                                                
În această „cavalcadă" de apariții editoriale din acest început de toamnă, când - cum spune românul - „se numără bobocii", a văzut lumina tiparului și  cartea de proză, sub titlul de mai sus, în Editura „Ager", Târgu-Jiu, 2005. E o apariție oarecum bizară la o primă analiză, pentru că, excepție făcând lucrările științifice, deseori semnate de un coordonator împreună cu staff- ul său de colaboratori, mai rar am întâlnit în literatura noastră un volum cu tentă autobiografică, semnat de doi sau trei cititori.
„Omul fără frică" este după opinia noastră un roman de factură politică, deși prof. AI.Doru Şerban, care apare în caseta tehnică drept consilier editorial, remarca în postfață doar latura biografică și  cea documentară, înclinând să creadă că autorul e autoare, pe când din narațiune rezultă o relatare la persoana l-a masculină.
Firul narativ al romanului urmărește destinul tânărului Marin, copil din flori, crescut prin mahalalele bucureștene, ca un copil al străzii, orfan de tată, pe care-l va cunoaște abia la bătrânețe, un copil oropsit care-și evocă necazurile vieții, un copil practic fără copilărie, dar cu anumite calități umane care-i vor înrâuri destinul.
Treptat-treptat, romanul constituie un univers dispersat pe două coordonate, anume Bucureștiul interbelic și  cel din timpul războiului, apoi,- din 1944, Gorjul de odinioară și  lumea muncitorească din Colonia Sadu - Bumbești-Jiu, unde se retrage Marin împreună cu mama sa Maria, muncitoare la Pirotehnica Armatei.
Autorii - să-i numim astfel - aduc în fața cititorilor lumea unei colonii muncitorești, cu toate avânturile pe care le-a cunoscut, raportate la evenimentele politice, economice, sociale sau culturale, pe care le trăiește însuși Marin, care devine un om politic, activist în sindicate și-n partid, devotat cauzei utopice a comuniștilor, pe care ca mulți, mulți alții, l-a slujit cu o credință oarbă Marin,  - eram o victimă a convingerilor sale, precum odinioară Tommaso Campanella.
„Omul fără frică" dezvăluie astfel nu doar tragedia milioanelor de oameni, îndoctrinați și  apoi cumplit decepționați de falsitatea așa-ziselor principii comuniste, ci și  caracterul artificial, antiuman, ucigaș, duplicitar și  șubred al unui regim mincinos și  pervers, care, ca un castel de nisip, avea să se prăbușească în 1989, lăsând în urmă mirosurile pestilențiale din gropile de gunoaie ale Bucureștiului de odinioară. în aceasta rezidă caracterul politic al romanului, în finalul căruia autorii recunosc în chip onest această realitate tragică, dar adevărată.
Pentru istoric, cartea are și  un caracter vădit documentar, astfel că oricine va încerca să scrie sau să rescrie o monografie a localității Bumbești-Jiu va găsi în lucrare un noian de date, fapte, întâmplări reale cu personaje așijderea, care vrând-nevrând au fost martorii evenimentelor de acolo. „Sunt mândru că am făcut parte din milioanele de tineri și  vârstnici (sic!) la vremea sacrificiilor umane, pentru dezvoltarea și  înflorirea țării".- stă scris pe ultima pagină a cărții.
Așa să fie oare? Cititorii vor găsi răspunsul adevărat prin lectura captivantă a acestei cărți adevărate, despre ce-ar fi trebuit să fie o viață adevărată, într-o lume a adevărului.
 Șerban Al Doru ,,Legende și povești din Bumbești’’ Măiastra, 2007, coperta exterioară.
,,Cartea ,,Legende și povești din Bumbești’’ adună mai ales creații istorice și geografice, multe în spațiul spiritual al trăirii bumbeștenilor de Jiu. Prezentând personalitățile istorice gorjene legendele cărții au conținutul documentar al percepției creatorului popular, care propune modele etice de comportament eroic și moral. Legendele geografice au menirea să lămurească pe cititori prin argumentări logice asupra multor toponime locale.
         Chiar dacă uneori mentalitatea populară a legendelor este neglijată prin păstrarea fondului de idei reușesc să transmită mesajul creațiilor care prezintă înțeles istoric și geografic.
         Poveștile din finalul cărții se încadrează în această specie a literaturii populare doar prin stilul narativ. După conținut ele se apropie mai mult de legendă, de snoavă ori de povestirea pilduitoare  și moralizatoare.
Deși fragmentar  textul se confundă uneori cu cel al unor basme cunoscute iar temele sunt tipice, originalitatea este salvată de crearea de prilejuri narative pentru întregirea conținutului mai ales pilduitor al  fiecărui titlu în parte.
ALTE
Poetul Dumitru Dănău-pasaje dintr-o cronică nepublicată:
Sintagma ,, Omul fără frică’’ este și titlu de carte, și, metonimic exprimat, eroul acesteia, pe numele său de stare civilă fiind Marin E. Dumitru a fost ,,nimerit’’ cu răvășitoarea lui poveste pe mâna unei devoratoare de biografii evenimențiale, pe nume Victoria Munteanu-Stolojanu, autoare a insolitului roman monografic cu titlul menționat.
Este o carte foarte bună, cu informații inedite. Este o autentică arhivă cu date și detalii privind organizații, autorități, oameni politici, evenimente. Este și un fel de insectar al faunei ce a distrus destine umane. Este descrisă colorat viața unui om care si-a trăit epoca și idealul plătit scump, dar nerenunțând la luptă. Este o carte despre muncă, luptă  și dragoste. Este un document prin care Omul fără frică recuperează istoria nefalsificată, prezentând-o, în măsura unei uluitoare memorii (politico-afective, i-as zice) și forțe de evocare  așa cum a fost, în captivante culori emoționale. ,, Ambiția acesteia mi-a dovedit că tânăra generație este trează și vrea, mai mult ca oricând, să își cunoască identitatea, să cunoască adevărurile acelea ale trecutului care te feresc de rătăciri in viitor’’.
Interviu cu autoarea  ,, Despre Sadu din trecut, prezent si viitor’’ în ,,Șapte zile’’, 12-18 ianuarie 2004- cartea fără cronică ,,Patru nopți și trei zile’’
,,Patru nopți și trei zile’’ ‚este cartea decăderii unui om plecat de la țară, care ajunge inginer și la absolvirea facultății este repartizat la oraș. Orașul are capcanele lui iar acesta nu le depășește. Decade, decade până va fi depășit și de ultima femeie din viața lui, o prostituată de altfel, aceasta reușind să se smulgă din ghearele viciului și să se căsătorească. El nu reușește să iasă din cârciuma care devine o adevărată instituție pentru viața lui. Suflet bun, complex și mai ales deosebit de cultivat, eroul acestei cărți nu-și pierde speranța, dezvăluind cititorilor o experiență de viață destul de bogată’’, povestește scriitoarea.

Interviu cu autoarea  în ,,Șapte zile’’, 20 aprilie-1 mai 2008, ,, Omul fără frică’’
-Ce mai scrie autoarea?
-,,Legendele din Bumbesti,,.
Am conceput partea de legende ca o drumeţie.
Fiecare pas are elementul lui de descoperire. Este o drumeţie pe meleagurile  Bumbeştiului. Şi cum dintr-o drumeţie te întorci cu o satisfacţie în suflet de parcă cine ştie ce minuni ai făcut, aşa ne dorim şi noi ca drumeţia prin poveştile şi legendele Bumbeştiului să fie încununată de satisfacţii.
Este adevărat că îndatoririle  care-i revin au redus timpul pe care omul modern şi-l poate rezerva „călătoriilor”. De aceea am încercat ca escapada pe care aţi decis să o faceţi în „Legendele şi poveştile Bumbeştiului”să fie încadrată minuţios în timp şi spaţiu pentru a putea cuprinde obiectivele cele mai importante. Totuşi, să mă  ierte locurile, faptele şi oamenii ale căror poveşti au rămas nescrise.
Sperăm că această drumeţie cu mintea să fie urmată de una …două sau mai multe călătorii reale. Acestea nu sunt decât câteva din legendele şi poveştile Bumbeştiului. Cele mai multe aşteaptă să fie descoperite.

                   Prefață ,,Puma nu mai mârâie’’ Ion Popescu-Brădiceni
                   Lumirea infraromanescă
Autoarea nuvelei-pamflet,, ,,Puma nu mai mârâie ’’      Victoria Stolojanu-Munteanu pe nume, e o prozatoare pur-sânge. Practică scriitura dinamică și energică ce se derulează în pas alert, cinematografic, surprinde trăsăturile personajelor dintr-un condei și din câteva detalii de spațiu-timp-mișcare.
         Și romanciera Victoria Stolojanu-Munteanu se exprimă în  ,,Puma nu mai mârâie’’ americănește și în cea mai vizibilă manieră postmodernistă. Dar, deși nuvelă de consum, noua aventură epică se autoraportează cu o ironie constantă la modele, parodiind oarecum dar căutând a fi și ea însăși  o voce a unei generații din care fac parte și Viorica Răduleț ori Florina Elis.
         Dialogul se poartă firesc, cu acea naturalețe a prozatoarei maturizate, având deja certitudinile de bază  și caracteristicile necesare mai ales imediatului succes la public. Iar acest succes se datorează ca și la Paolo Coelho ori Dumitru Radu Popescu ieșirii dintr-o mitologie consacrată într-un folclor prezent încă în memoria actuală a umanității românești.
O asemenea proză expeditivă este scrisă probabil pentru cititorul care n-are prea multă răbdare și nici prea mult timp la dispoziție. Limbajul ba e frust, ba e argotic, ba e oral, ba tranzitiv… așa ca pentru …doritorii de lectură simplă, repede accesibilă.
         Și totuși… și totuși… cumva într-o manieră similară celei a lui Alexandru V. Alexandru ori Lazăr Popescu - adică una expeditivă dar și analitică – imitarea limbii  vorbite în mediile interlope, în mahalale, în acea ,,societate’’ care  îngroașă rândurile ,,proscrișilor’’, ,,pleava’’, ,,populat zei’’ etc. face din ,,Puma nu mai mârâie ’’  o încercare romanescă utilă, cu ceva aer de frescă, cu ceva atmosferă satirică. Ca de obicei, această mulțime ,, nevertebrată’’ este disputată de cei doi zei: Dumnezeu și Dracul.
         Având acest tip de narațiune, Victoria Stolojanu-Munteanu demonstrează că a cunoscut   lumea gorjeană, că s-a lumit ea însăși și politic și cultural (adică subcultural-I.P.B), că e unsă cu toate alifiile ontologico-fenomenale plătind (in)voluntar tribut unor tribulații infame purtate de personajele sale derizorii și decăzute moral într-o sarabandă infernală. 
         Te minunezi de câte ,,cazuri,, are știință povestitoarea și le spune cu un umor trăsnit și cu un fel de autoflagelare discursivă. Asta fiindcă, explorând aceste medii atinse de putrefacția râului, de maladia veacului (,,le mal du siecle’’ cum îi zicea Baudelaire) romanciera ridică vălul de pe o realitate cel puțin descumpănitoare îmbibată negativ cu toate otrăvurile hilare ale imoralității, ajunsă la rang de comportament al unei supraviețuiri disperate: furt, incest,  escrocherie, crimă, minciună, s.a.m.d.)
         Rog a se considera scurta mea prefață doar o introducere la un conținut spontan dar și meditat cu o tărie cinică, critică până la demascare a unor defecte de nație aflată la răscruce pe care în van Nicolae Breban într-un ,, Contemporanul,, mai vechi (vezi editorialul ,,Viața mea’’) încearcă a o revalida axiologic. Victoria Stolojanu-Munteanu e de altă părere și posedă o viziune antiutopică prin excelență.

                                                       


                                                                                                         AUTO - PORTRET








                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LANSARE DE CARTE - POEZII DIN CARTEA SUFLETULUI - Autor ELENA-CONSTANȚA ADĂMUȚ

  ÎNTÂLNIRE LITERARĂ     Buna ziua și bine v-am gasit, dragi locuitori ai orașului Aninoasa! Înainte de toate, gasesc de cuviință să mă prez...