sâmbătă, 5 ianuarie 2019

Ion Cuzuioc - R.Moldova Nuvele obişnuite, neobişnuite şi chiar stranii - De ziua morților



Ion Cuzuioc

Nuvele obişnuite, neobişnuite
         şi chiar stranii



 DE  ZIUA  MORŢILOR
     Moartea-i stătea în faţă. O vedea şi ziua şi noaptea. Cum numai închidea ochii, cum îi apărea.
– Oare să fie sfârşitul? se întrebă el. Oare m-am săturat de trăit? Atâţia ani, atâtea zile trăite fără păcate şi... na-ţi-o bună, mă cheamă.
  Ce rău să-i fi făcut eu ei de mă paşte la tot pasul? De parcă numai eu aş fi trăit pe acest pământ. Pământul e mare. Oameni sunt mulţi, iar ea –  moartea-i numai una singură. Să fie mai puternică decât noi toţi, decât pământul? Nu poate fi! Aşa-i de fioroasă: cu părul vâlvoi. Parcă şi-ar întinde mrejele într-un lac cu peşte. Are nişte colţi de se sperie şi munţii iar ochii ei –  două dealuri cu fulgere şi fum negru. Şi cum i se mai împletesc picioarele –  două beţe de os ce se clatină în bătaia vântului! De unde atâta putere? Minunea lui Dumnezeu!
  Azi e sâmbătă. Sâmbăta morţilor. Toată ziua am văzut moartea, dar nu mi-a fost frică. Nu mi-a fost, căci nu eram singur: erau mulţi. Oameni! Dar acum e seară. Trebuie să mă duc la culcare. Unul singur?! Nu! Nu! Unul singur nu merge. Când aţi şti ce frică mă cuprinde!
 Simt că e ultima mea noapte. Cum voi închide ochii va veni la mine, mă va coborî într-un somn adânc, din care nimeni nu se mai trezeşte.
  Iată că vine! Bună seara, multaşteptata mea. Mă chinui din zorii zilei până la chindii. De ce să mă torturezi atâta?
... Iată că se apropie de patul meu. Astăzi m-am culcat fără să aştept. Mai ştii unde mă va duce? Ce are în mâini? Aha! O lumânare aprinsă şi o farfurie cu colivă. Cât de hâtră eşti tu, moarte! Şi lumânarea vrei să mi-o ţii, şi colivă vrei să dai de pomană, numai să mă iei cu tine.
  Dacă voi trăi, voi purta frica în sân, mă voi chinui zi şi noapte în aşteptarea morţii. Să mă torturez singur pe mine? Mai bine să mă duc cu ea. Ştiu c-o să mor, ştiu că n-o să mai trăiesc pe pământ, printre oameni, ştiu că mai devreme sau mai târziu va veni şi mă va lua din rândurile celor vii.
  Moartea, care-i stătea în faţă cu lumânarea aprinsă într-o mână şi cu farfuria cu colivă în cealaltă, ghicindu-i frământarea, s-a apropiat de el, i-a întins lumânarea, iar el cu mâna tremurândă o apucă şi o strânse puternic aşteptând să vadă ce va face moartea mai departe. Ea însă îi întinse şi farfuria cu colivă.
– Gustă, fricosule! îi zise moartea, dându-i farfuria.
– Uite la ea, îşi zise el în gând, îmi dă şi de pomană, farmazoanca.
– Gustă, gustă, păcătosule, rosti moartea. Şi ţine minte, căci mai mult n-am să vin la tine niciodată. Niciodată! Auzi?! Până nu mă vei chema tu. Iar lumânarea? Lumânarea numaidecât să-ţi ardă veşnic în casă. Veşnic! Dacă se va stinge, să aprinzi alta. Să ardă tot timpul. De va intra cineva în casa ta, să-l serveşti cu colivă şi dulceaţă. De n-o să faci ce ţi-am spus, să ştii că am să te iau fără voia ta, îl ameninţă moartea şi ieşi din casă.
Noaptea ceea n-a închis un ochi. Sărmanul de el! Parcă ţinea moartea în braţe. Şi-a venit în fire abia în zori:
– Cum să trăiesc? se întrebă el. Ce fel de viață e asta?
  Nici nu trăieşti, nici nu mori. N-am să pot ieşi în lume. Trebuie să stau de veghe lumânării. In casă... Singur? E-e-e! Nu! Nu! Nu merge aşa. Mai bine să mor. Căci viaţa trăită în pustiu e ca şi cum n-ar fi trăită. Dar n-am să chem moartea. O să aştept să vină singură. Şi va veni. Căci lumânarea se va stinge până la chindii şi alta n-am să aprind. Atunci ea numaidecât o să vină, precum a spus.
  Lumânarea se topea, coborându-şi tot mai jos şi mai jos flacăra, făcând inele negre de fum şi ridicându-se deasupra capului celui ce sta întins în pat. Şi cu cât lumânarea se topea mai tare, cu atât inima-i bătea mai des. Care pe care? Inima sau lumânarea? El închise ochii, aşteptându-şi sfârşitul. Deodată uşa se deschise, şi un scârţâit răguşit ajunse la urechile omului, în odaie intră o siluetă aproape transparentă.
– Mergem! îi porunci ea. Apoi luă lumânarea, o stinse în palme şi ei dispărură în doi.
Inele negre de fum mai roiau haotic prin odaie, căutându-şi vreun loc ascuns. Un miros specific de ceara răzbătea prin crăpăturile uşii.
– S-a mai dus unul din rândurile noastre, ... şuşoteau oamenii, trecând pe lângă casa răposatului.
– S-a dus. Până la urmă toţi ne ducem.
– Toţi se duc! Toţi ne ducem!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                              ,,PAȘI DE CATIFEA”                               ,,CU SUFLETUL ÎM PALMĂ”