|
De ce scriem? S-au făcut
munți de afirmații, de la primitive la superelevate, echivoce sau concise,
majoritatea cu pretenții de axiome - în măsura în care ştim că dincolo de
fiecare adevăr al nostru
există întotdeauna un alt adevăr, şi toate împreună,
într-un Adevăr intangibil lumii materiale; toate slăvindu-şi autorii - de parcă
în Univers nu ar exista un Unic Autor, poate el însuşi; toți aspirând către
eternitate - de parcă veşnicia nu ar fi prezent pur ( Goethe); toți
închipuindu-şi că aleargă spre Absolut - deşi sunt prizonieri în propria piele
- fiecare închipuindu-şi că urcă spre lumină pe un piedestal mai înalt decât
semenii săi - deşi dincolo de alfabet este Cel ce Este Lumina; fiecare crede că
ar cunoaşte - când abia ştie. Atunci, chiar aşa, de ce scriem? Am putea întreba
la fel, de ce respirăm, de ce bate inima. Desigur, pentru cei care cred că
moartea este sinonimă nimicirii, ultimele două întrebări par ridicule. Pentru
scriitori, scrisul este funcția vitală care le asigură homeostazia; între inimă
şi Cuvânt, clipa şi infinitul sunt în acelaşi timp Cântec şi Tăcere. (Desigur,
în tot acest articol nu poate fi vorba de liota de impostori care sufocă viața
literară cu munți de maculatură.) Iar referindu-mă strict la Poezie, pot afirma
că metafora este metafizică pură. O ştiință mai presus de ştiință, care - după
cum afirma Lucian Blaga ,,nu trebuie dovedită, trebuie doar să nu poată fi
infirmată". Suntem tentați să credem că am dezvălui pentru ceilalți ceva
numai de noi înțeles, când în fapt ea vine de dincolo de înțeles - seamănă,
oarecum, cu fulgerul, care îşi soarbe forța năprasnică din ,, sărutul" a
două biete picături de apă încărcate electric cu sarcini opuse, cu incredibila
putere de... 0, 002 milivolți. Deci, această aproape neglijabilă putere doar
asigură detenta, crucială este intensitatea acestui curent electric. La fel se
întâmplă şi în cazul metaforei, ,, sărutul" dintre somă şi spirit preface
bătăile de cord în fior. Realitatea de dincolo de noi ne invadează şi curge
prin artere. Ne răpeşte în singura dimensiune unde putem sări peste propria
noastră umbră, în care fiecare clipă poate deveni veşnicie în stare pură. În
fapt, scriem pentru străinul care îşi simte privirea îngrădită de retinele
ochilor noştri, prizonierului din continentul nostru interior. Poezia nu este
altceva decât strigătul de libertate al îngerului încătuşat în lut. A scrie
proză, doar pare a fi altceva. Proza tinde să îl înlocuiască pe ,, A şti"
cu ,, A cunoaşte". Prozatorul, prin întinderea şi amplitudinea fiecarei
opere, tinde să acopere lumea cu eul său, într-o geneză perpetuă. El împrumută
ceva din insolența zeilor, rezemând pământescul literelor de cer. Păcat că nu
poate urca cu toate poverile lumii în spate pe o biată scară de hârtie. Nu este
nici superior, nici inferior
poetului, doar diferit. Sau, superior prin răspândirea la scară mult mai largă
a operelor sale. De ce are proza mult mai mulți fani decât poezia? Pentru că,
aşa cum am arătat, lumea ei poate fi străbătută cu piciorul. Pipăită, simțită,
văzută, auzită, devorată. Pentru că sunt foarte puțini oameni cărora atunci
când privesc cerul le mijesc aripile in umeri... Mai are nevoie omul modern de
literatură, de beletristică? Deşi toate aparențele sunt împotrivă, atâta timp
cât va mai exista o singură pereche de oameni pe pământ, va căuta cerul şi
adevărul acolo unde le-a fost ascuns de la întemeierea lumii, în Cuvânt.
5 august 2018 VAL
RĂZEŞU
Analiza metaforizata a starii de creatie.Unele fragmente sunt profunde si puse in forme lingvistice foarte reusite. Altele, dimpotriva, par clisee, ale autorului, desigur, dar strabatute doar de maiestria scrierii, a unei culturi vaste, dar fara limpezimea si stralucirea Ideii ce decoperteaza Adevarul ( in sensul platonician). Un comentariu sincer , rafinat si scris cu mult har.
RăspundețiȘtergere