sâmbătă, 17 martie 2018

ION CUZUIOC - REPUBLICA MOLDOVA - Poeme despre MAMA


















 Foto: Medicul -poet ION CUZUIOC și  mama sa la    varsta de   nouazeci de ani .

                                                                   
  Poeme despre MAMA 

                            Al mamei dulce cuvânt

Oricând şi oriunde te vei afla –
Al mamei dulce cuvânt te învaţă,
Ce sfaturi utile ţie să-ţi dea,
Ca bine să-ţi fie în viaţă.
Oricând şi oriunde te vei afla –
Cu al mamei dulce şi sacru cuvânt,
Drum bun în viaţă să ştii: vei avea
Şi-n lume crez îţi va fi şi descânt.
Oricând şi oriunde te vei afla –
Ca un om bun şi bine aşezat,
Vei fi ocrotit şi de vorba cea rea
Cu al mamei dulce cuvânt fermecat.
Oricând şi oriunde te vei afla –
Un lucru să ai deci în seamă:
Ca pe-o cruce la gât măreţ vei purta
Sfântul cuvânt cu numele Mamă!


DE MAMĂ

E sfântă fiinţă mama,
Incomparabilă şi inconfundabilă.
Cu duioşie pronunţi cuvântul mamă,
E primul cuvânt pe care-l pronunţă pruncul.
Când ţi-e greu pe suflet,
Rosteşti miraculosul „mamă”.
Când ai vreo bucurie,
O împărtăşeşti cu mama.
Când ai probleme-n viaţă,
Cu mama te sfătuieşti.
Cuvântul „mama” de inimă-i lipit.
Mamei îi sunt închinate
Poezii, cântece şi basme,
Căci mama ca o poveste pentru noi este.


DE DOR

Când de Ţară-mi este dor,
Eu la mama mă gândesc;
Când de limbă-mi este dor,
Eu la mama mă gândesc;
Când de cânt îmi este dor,
Eu la mama mă gândesc;
Când şi mie-mi este greu,
Tot la mama mă gândesc.
Ţara, limba, cântu-i mama
Şi la ea eu mă gândesc!



PE OSPEŢE

Am venit pe ospeţe,
(Deşi-i absurd să spun pe ospeţe)
La ţară, la mama acasă,
Şi-o văd în grădină
În arşiţă de soare,
C-o mână se ţine de inimă,
Cu cealaltă sapa o ţine.
Dar nu-i pasă de sine,
Ci de pământul uscat
Şi de roada de mâine.
Îi şterg broboanele de sudoare
De pe frunte şi de pe faţa cu riduri.
O sărut pe obraz
Şi-i iau mâna, citindu-i în palmă
Copilăria mea,
Viaţa mea de jumătate de veac.
Îmi văd casa părintească
Şi-ntreg satul natal,
Şi mama plânge de bucurie,
Şi pământul soarbe lacrimile ei,
Şi prinde la viaţă şi el,
Şi prinde la viaţă şi fructul, şi planta,
Şi-n jur miroase a verdeaţă,
A aer proaspăt, curat.
Cât e de bine pământului,
Când sunt mamele noastre cu el,
Când este în stăpânirea mamelor noastre.
Dar ce va fi mâine cu el?
Cu acest pământ fără mamă?


SOMNUL

Somnul mamei niciodată nu este deplin:
Ea pe jumătate doarme, pe jumătate se gândeşte;
Se gândeşte la copil cum doarme şi ce visează;
Se gândeşte la bărbat cum se simte;
Se gândeşte la fraţi şi surori;
Se gândeşte la seceta de afară,
Rugându-se să plouă;
Se gândeşte la frigul din casă,
Gândeşte cum să-şi încălzească copilaşii;
Gândeşte la păsările din curte.
Cu ce să le mai hrănească;
Se gândeşte la biserică –
Să meargă să se roage pentru noi,
S-aprindă câte o lumânare pentru toţi –
Pentru cei vii şi pentru cei morţi;
Se gândeşte la tot ce-o înconjoară
Şi doar la ea nu are când să se mai gândească.
Ce-ar fi dacă noi cu toţii
Ne-am gândi la mama,
Şi nu numai cu gândul?



FRUMOASĂ PRECUM EŞTI

Te-am văzut zâmbind
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut plângând
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut veselă
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut tristă
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut săracă
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut bogată
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut tânără
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut şi bolnavă
Şi erai frumoasă.
Te-am văzut bătrână
Şi-ai rămas frumoasă.
Că eşti frumoasă la suflet,
De aia eşti frumoasă.
De-ar fi frumuseţea
O veşnicie!

FII ÎN IMAGINAŢIA MEA

Chiar dacă eşti un mit şi nu exişti,
Eu te port în imaginaţiile mele.
Conştiincios de faptul că eşti doar o legendă,
Trăiesc, mă bucur şi trăiesc şi cu iluziile.
Nu eşti vreo făcătură vie-n viaţă,
Dar mă port de parca-i fi tu lângă mine.
Ştiu că eşti doar eroina din poveşti,
Dar sunt cu tine, căci vreau să trăiesc ca-n poveste.
Ştiu că nu exişti şi să fii nu poţi niciodată,
Dar fantezia mai presus e decât toate,
Nu exişti în viaţa mea reală
Dar nu mă întristez şi poate-i bine că nu eşti.
Pentru mine exişti în poezie,
Pentru mine exişti în cânt.
E bine că nu exişti real în viaţa mea,
Căci s-ar putea să te ocolesc
Şi să rămâi neobservată.
Deci fii în poezie şi-n epitete îmbrăcată
Aşa cum eşti, te va cânta o lume toată.
Fii în cânt, pe gama notelor aşezată,
Să te cântăm de la o notă la alta.
Să fii un mit, să fii legendă,
Căci eşti mai frumoasă şi mai bine-ţi şede.
Iar eu te voi citi, te voi cânta
Cât în iluzii, imaginaţie te voi avea.

BALADA SOLDATULUI

De la război, de la duşman
S-a întors un biet soldat fără picior,
Ca seara pe un mic maidan
La dans să fie invitat cu-amor,
Şi n-a putut soldatul să refuze
Unei domniţe de la el din sat
Şi fără ca să-şi ceară scuze
În dans cu dânsa s-a avântat.
Dansa soldatul fără de picior,
Iar cei din jur scandau, băteau din palme,
Ca măiestria lui de dansator
Să fie intonată-n psalme.
Se bucurau şi ei de dansul lor,
Se bucurau că viaţa e frumoasă
Şi fără s-aştepte dansul următor
Să meargă împreună acasă.
S-a întors de la război soldatul
Plin de tristeţe, fără un picior,
Dar azi cu bucurie satul
Îl vede fericit c-un viitor.
Să fie blestemat acel război
Şi să-i dorim soldatului erou
Să nu mai ştie omul de nevoi,
Căci azi dansează cu piciorul nou.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,,LUCEAFARUL DIN VALE”!

  Editura LUCVAL&KEN, oferă CERTIFICATE DE APRECIERE, TUTUROR MEMBRILOR ACTIVI AI GRUPULUI ,, LUCEAFARUL DIN VALE ”! 2024 PS. Lista a f...