joi, 18 iunie 2020

Ion Cuzuioc - R. MOLDOVA- despre debutul și ascensiunea poetei Mirela Brăilean!




              Ion Cuzuioc

                   despre
   Debutul și ascensiunea poetei
             Mirela Brăilean!
     Literatura cunoaște nu puțini autori care și-au făcut un nume și s-au afirmat chiar de la primele lor poezii publicate! Cu alte cuvinte,  a fost un debut de bun augur. Literatura mai cunoaște și autori care au semnat peste o sută de cărți,  editându-și opere alese în mai multe volume,  dar fiind uitați cu anii de către cititorii pretențioși și obiectivi în apreciere. Poeta Mirela Brăilean s-a înscris în grupul Romanian Haiku acum doi ani ca într-un scurt timp să bucure colegii săi cu poeme de valoare și originale. Participarea domniei sale la Concursurile Săptămânale Romanian Haiku și la cele lunare de Haiku, Senryu și Ro Foto-Haiku s-au încununat de succes, plasând-o pe locurile de onoare. Cred că în mare parte succesele Mirelei Brăilean se datorează faptului că își consacră activitatea sa literară mai mult poemului de sorginte niponă,  analizând,  sintetizând și realizând tot ce poate fi mai frumos și inedit într-un Haiku. Spre deosebire de poetul care se conformează tradițiilor versului clasic și cel alb, un autor de haiku trebuie să posede și de ,,ochiul al treilea ", îmbinând cu măiestrie imaginea, aluzivul cu originalitatea, lucru de loc ușor dar necesar dacă-și dorește ca poemele sale să fie bune și apreciate la justa lor valoare.

hai-hui pe dealuri –
din urmă grăbind pasul                                                   
tăcută umbra
sau
vacanța mare –
cu palmele crăpate 
streașină la ochi

 Aceste poeme cu imagine, acțiune și aluzie pot fi văzute și simțite de un cititor versat în lectură și înzestrat cu fantezie și spirit de observație. În poemul ,,vacanței mari" eu am văzut-o și o mai văd pe mama mea prășind cu sapa în grădină  chiar și pe arșiță ca peste un timp oarecare să se oprească,  să mai tragă o gură de aer proaspăt și să-și ridice mâna cu palmele crăpate la ochi privind la soarele arzător de pe cer. Și eu ca orice om de la țară m-am văzut în poemul respectiv, amintindu-mi de anii nostalgici ai copilăriei când în vacanța de vară munceam alături de părinții mei bronzându-mă la soare cu sapa în mână pe deal. Un haiku poate spune multe dar și să-l pună pe gânduri pe cititor, intrigând-ul și provocând-ul la diverse reacții de comportament personal. Într-un Haiku original poți deconspira și un aforism și un sfat înțelept. Și tot într-un Haiku sau Senryu un autor cu har poate descrie în trei versuri un fenomen de proporții al naturii și chiar întreaga dramă a vieții unui om. Poeta Mirela Brăilean a acumulat o experiență bogată de viață trăită ca să vină pe altarul poeziei de sorginte niponă bine pregătită,  cu o viziune specifică față de ceea ce o înconjoară și,  fără doar și poate, cu harul pe care a înzestrat-o Dumnezeu și care știe să-l folosească în literatură cu multă prisosință. 

       iazul cu nuferi –
       o broască se scufundă 
       încet în lună 

    Nu știu din ce s-a inspirat colega mea de grup, Mirela Brăilean, scriind acest Haiku, din fantezia unei imaginații sau din observația cum sare broasca în ,,luna plutitoare pe iaz", dar lucru cert că este un poem reușit fiind apreciat și la Concursul Săptămânal Romanian Haiku.
Cu sarcasm aluziv este descrisă și o meteahnă lumească ,,ascunsă" în substantivul ,,poamă" din haikuul:
Ziua Recoltei –
adunate în crâșmă 
toate poamele 

   Poemul de mai ca și multe altele tot a fost apreciat și plasat pe piedestalul Concursului Săptămânal Romanian Haiku.
    Poeta  Mirela Brăilean este foarte activă postând regulat poeme de valoare în grupul  ,,Autori de Haiku din România", mai mult, în ultimul timp colaborează destul de fructuos și cu  grupul Haiku Column –Tokyo University-Japan, administrat de către pretențioșii haijini din Japonia. Poemele autoarei române Mirela Brăilean sunt traduse în limba japoneză,  apreciate și publicate în revistele de profil literar din Țara Soarelui Răsare.
  După o selecție riguroasă,  Mirela Brăilean și-a prezentat manuscrisul său de poeme de sorginte niponă separat în mai multe compartimente de la „două ferestre închise”, „nopți albe” până la „sub lună plină”, fiecare în parte cuprinzând câte cinci haikuuri,  distinsului Om al Scrisului Românesc, autor de cărți dedicate teoriei Haikuului,  Corneliu Traian Atanasiu, care este fondatorul și  administratorul grupului ,,Autori de Haiku din România ". Exigentul pedagog al Haikuului de limbă română,  Corneliu Traian Atanasiu n-a ezitat momentul ca să-i poarte de grijă manuscrisului și să-l prezinte editurii PIM din Iași cu o prefață scrisă personal de domnia sa. Cartea întitulată ,,Hai-hui pe dealuri " semnată de către talentata poetă  Mirela Brăilean în scurt timp a și văzut lumina tiparului. Autoarea cărții „ Hai –hui pe dealuri” , Mirela Brăilean, mărturisește cititorului, că ,, …Scriu cu plăcere, scriu ca o necesitate a ființei mele, scriu așa cum trebuie să respiri pentru a trăi.” Și tot Mirela Brăilean recunoaște: „… Mă consider un veșnic învățăcel, dar am cel mai bun maestru și cei mai potriviți colegi de la care să continui a învăța mereu și mereu.” Cel mai bun maestru al veșnicului învățăcel, faimosul Corneliu Traian Atanasiu scrie în prefața cărții, că…„ Dacă e să ne gândim bine, autorul este un hoinar profesionist, umblînd pe coclauri: hai-hui pe dealuri- / din urmă grăbind pasul / tăcută umbra. Adunînd impresii și încercînd să-și piardă umbra în peisaj și în poem. Rătăcind aiurea, totuși nu e singur, cineva se ține umil și neajutorat dar tenace după el. Să nu îl scape. Și el îi joacă feste! Așa cum sugerează cu o spontaneitate genial dezarmantă, autorul încearcă să-și păcălească pînă și umbra. Să faci din asta un haiku este evident o performanță. Trebuie să faci platitudinea să vibreze. Să știi cum s-o spui cu șarm și umor. Așa încît în poem să nu se mai strecoare nici umbra ființei tale. Iată și o mostră în care umbra a fost suprimată cu brio:”
încă o vară –
la masa de sub umbrar
scaune în plus
   Ce poate fi mai de preț decât aceste comentarii ale unui dascăl precum este Corneliu  Traian Atanasiu , care , cu toată exigența sa față de scrisul românesc știe să susțină autorii de haiku atunci când ei o merită din plin. Poeta Mirela Brăilean  merită aceste complimente, iar ca o confirmare concludentă poate fi și apariția cărții sale „Hai-hui pe dealuri” în colecția de debut „Prispa cu greieri”îngrijită cu profesionalismul pe care-l caracterizează de către același Corneliu  Traian Atanasiu. Este un debut promițător realizat și, fără doar și poate, că poeta Mirela Brăilean, care este într-o ascensiune creativă ne va bucura și cu alte cărți cu poeme de sorginte niponă.
   Sunt convins că cititorul nostru se va bucura și de poemele publicate mai jos și semnate de către talentata Mirela Brăilean!
pârjol în lanuri –
de-ajuns o libelulă
să frângă spicul
      ***
arșița verii –
adâncit în fântână
cerul cu stele
       ***
cămin de bătrâni –
doar umbra plopului mai
urcă treptele
       ***
casa de pe deal –
tata înhamă caii
la Carul Mare
       ***
ochii bunicii
două ferestre-închise –
cată lumină!
       ***
cireși lângă râu –
brodate cu petale
petice de cer

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                              ,,PAȘI DE CATIFEA”                               ,,CU SUFLETUL ÎM PALMĂ”