FOC
SACRU, IUBIREA
În acest volum, Cititorule, poeta Kessy Ellys Nycollas, ne propune o altă temă, pe care încercăm s-o
înțelege, pe care ne-o oferă poetic, într-o aprindere a sufletului, care este
și… care va dăinui.
Așa cum facem întotdeauna, pășim pios
în castelul construit din poeme al autoarei, pentru a-i auzi vocea lăuntrică și
ceea ce dorește să ne transmită.
În unele poeme, se simte o frumoasă influență
populară, în expresii care te surprind în mod plăcut, cum ar fi: „ la un car de oale este îndeajuns un băț”, (DE
M-AI IUBIT), sau …. „Dorurile tate / Strânse-n cingătoare”. (IOANE, IOANE...) „cuibul nostru de cuci”. (ÎMBRĂȚIȘAREA)
În altele, poeta crează o frumoasă
atmosferă idilică, (PE SUB CASTANII DE
LA MOARĂ), unde luna îi însoțește
pe îndrăgostiții, „Ca doi adolescenți
cuminți”.
Trăirilor poetei i se alătură cerul,
marea, țărmul, vântul, ploaia, iarba,
frunzele, licurici, petale de cireș, vârf de munte, mărgăritare, trandafir,
zori și aripi, într-o împletire
firească, care se revarsă lăuntric.
Își reface trecutul, în care se vede o
rândunică în cuibul sufletului, crescându-și puii: „Unul s-a înălțat prea sus, în zare / Îndrăgostindu-se de soare /
Rămas-a înger în albastrul cerului senin / Lăsându-i mamei doar dureri și
chin”… „Altul zburând în țări străine”…
„Cel mare a zburat aproape / Peste un multe, două ape”... pentru ca apoi,
să-și ducă viața „singurică / Străină-n
lume, a nimănui / Plângând de dorul ălor pui”... (VIAȚA ÎI ȘI NU-I!)
Deși dorul e năvalnic, o luptă
lăuntrică se dă, fiindu-i frică să nu fie din nou dezamăgită: „Am obosit să
ascult povești”, (NU MĂ IUBI...) să fie captivă unei iubiri care să o doară.
Statornicia banală n-o ajută să se
descopere sau să trăiască unic şi adevărat cu celălalt, graniţele fiind
nesigure şi vulnerabile, ca o himeră. Nimic n-o va face să renunţe la visurile
ei, în favoarea unei siguranţe domestice, în care s-ar risipi în lucruri
minore, ce i-ar întuneca mai devreme sau mai târziu existenţa.
Confesivă în declarații, poetei îi este
dor „De oameni care spun un „te iubesc”/ Fară să aștepte-n
schimb ceva! / Îmi este dor de-o îmbrățișare...” ( ÎMI ESTE DOR)
În viața ca un joc, a învățat să tacă,
să închidă ușile trecutului: „dă pagina și mergi mai departe / viața
nu o găsești răscolind trecutul... / o găsești doar înainte / drumul ei este cu
sens unic. / Încheie capitole, / Dă pagina / Trage cortina peste / Etape,
momente, / Mergi mai departe!” (AM ÎNVĂȚAT)
Înțelepciunea vârstei își spune
cuvântul, dar depărtarea dintre ea și persoana iubită este acută, deși o
acceptă, în misterul care o învăluie, unde „Toate
vin și toate trec / Toate se învârt în cerc... / Nu ști’ nimeni când și unde / Fericirea
se ascunde”… (PAȘII
MEI)
Gânduri adânci: „Nu privi apusul alături de persoane care nu îți vor fi alături și la
răsărit.” (PRIVIRI) sau „În
viață, nu este suficient să fii doar un
om bun. Trebuie să fii și puternic pentru a putea depăși consecințele bunătății
tale.” (SUNT
AICI!) … „Închide ochii și privește-te în suflet… Acolo îți
vei regăsi iubirea”. (CÂND)
Mai mult decât orice, construieşte în suflet fiinţa iubită, pe care
o plasează în centrul universului ei, refuzând să trăiască sub vălul siguranţei
aparente, ce ar schimba centrul propriului univers, conştientă că, simbolic, doi aştri legaţi nu
pot zbura împreună.
Trenul vieții,
în poemul cu același titlu, plin cu clipe care nu se uită, îi trece prin
suflet, iar din fumul lui face „leagăn dorului / Să te-adorm seară de
seară!...” retrăind momentele de împreună, care i-au
marcat viața.
Toamna este prezentă, ca un anotimp la
sufletului, „Frunzișu-ngălbenit de dor”, cu
mărul desfrunzit, cu vântul răvășit, cu lacrimi teremurânde pe care numai cerul
le poate înțelege. (E TOAMNĂ IAR) Un
anotimp care te acaparează, îl trăiești și tu ca cititor, uneori regăsindu-ne
în iureșul acesta al vieții, care nu ne dă
răgaz să trăim, să iubim, să dăruim.
Amintirile revin ca un laitmotiv, „Te aștept și astă seară / să alergăm precum
nebunii / Prin lanul de lucernă”,
(TE AȘTEPT) sau o luntre „ce poartă
în ea doi tineri”, (LUNTREA)… sau „te mai iubesc”, în poemul cu același nume.
Poeta cere
ajutor Creatorului, ca unică speranță: „Vreau o aripă să zbor!” (AJUTOR!)
Poemele au un ritm propriu, care e chiar
cel al trăirilor autoarei, având de cele mai multe ori forme de adresare
directă, esențializatoare, cu construcții estetice care te prind în cercul lor,
în această arhitectură din cuvinte, care de cele mai multe ori vindecă,
recuperează, regenerează.
Asistăm la o continuă
căutare a ființei iubite, dar de fapt e o căutare de sine, o reculegere a
propriilor forțe, prin care iubindu-se pe sine, va iubi, declarând în
penultimul poem, că iubirea e nemuritoare (FOC
REAPRINS), pentru ca în finalul volumului, să ne arate că povestea
iubirii lor va dăinui, „va continua în cer”… „Sub pavăza lui Dumnezeu”. (FOC NESTINS)
A-ți cunoaşte
propria fiinţă, a o pune pe locul care merită, a-ți asuma responsabilitatea,
independenţa, chiar şi singurătatea, toate o fac pe poetă să descopere într-un
mod aproape pragmatic, puterea divinului ce i-a fost hărăzit. Un sincronism
unic, de a se deschide în faţa lumii, de a-și asculta vocea lăuntrică, un ritm
conştient controlat ce dă calitate, înălţime şi profunzime vieţii.
Foc sacru, iubirea, o iniţiază şi o
înalţă „întru` spirit”, un foc ce poate rămâne pur şi nestins şi care, precum
rugăciunea, ajunge la Dumnezeu.
Cred că poeta are încă multe de oferit atât poetic, cât și sentimental, un suflet debordant în iubire, care se pare că încă își caută liniștea și împlinirea, în această curgere lăuntrică izvorâtă din viața domniei sale, pe care o duce ca pe o cruce, în numele adevăratei iubiri. Eternul feminin, regăsirea prin iubire, poate elibera, vindeca, trezi, renaşte, minuna şi înălţa. Aici, iată că Poezia îi întinde mâna poetei, iată și nouă, într-o împărtășire a acestui dar, prin care noi oamenii am fost îmbrăcați în divin.
AURELIA RÎNJEA
Sincere felicitari!
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Ștergere