sâmbătă, 13 aprilie 2024

...Poeziile, cât și povestirile pentru copii, pur și simplu, îi vor face pe aceștia fericiți și le vor dezvolta inteligența. Cronică la Antologia ,,POVESTIRI ȘI POEZII PENTRU COPII”, Coordonator: Kessy-E llys Nycollas

 

Poeziile ajută enorm de mult la dezvoltarea inteligenței cognitive a copiilor.

Aurelia Rînjea, Ana Rusu, Mioara Lobodă, Gabriel Văleanu, Lidia

Stoia, Valentina Moroșanu, autori ai lucrării de față, deși persoane mature,

scot la iveală sensibilitatea sufletului rămas încă copil.

Tema scrierilor este foarte variată. Se scrie despre animale, despre flori,despre păsări, despre vrăjitoare și pitici, dar și despre copii, părinți și bunici.

În acest volum, autorii au selectat pentru copii, cele mai frumoase și mai educative povestiri și poezii, din care să învețe și să se bucure împreună cu părinții și bunicii.

Veți găsi aici povestiri și poezii interesante, minunate și variate, pe care copilul dumneavoastră le va iubi.

Atât rima, cât şi poezia, sunt prezente peste tot în viaţa copiilor. Dacă treci pe lângă un grup de copii care se joacă, vei auzi inevitabil fragmente rimate precum: Baba oarba-oarba; Plouă, plouă / babele se ouă; Arici pogonici / vii de la servici?... etc.

Lumea modernă a zilelor noastre consideră că învățatul pe de rost al povestirilor și poeziilor, este deja un stil de viață învechit, care nu ajută cu nimic dezvoltarea cognitivă a copilului. Mai sunt însă poeți care luptă să demonteze acest mit prin frumoase povestioare și versuri scrise cu dăruire și pasiune, cu toată ființa lor și cu tot sufletul. Unii dintre aceștia sunt și autorii enumerați mai sus.

Pentru cei mici - de vârstă preșcolară - poeziile ajută la dezvoltarea limbajului, la îmbogăţirea vocabularului, ceea ce conduce la abilităţi de scriere creativă, la vârsta şcolară și în plus, versurile cu rimă ajută la dezvoltarea ritmului, a urechii muzicale, dezvoltând afectivitatea și creativitatea, deoarece citite, recitate, poeziile dezvoltă sentimente puternice, creează emoții.

Ajutați copiii să înțeleagă sensul cuvintelor care nu le sunt clare, extrăgând sensul acestora din context, nu încercând să deveniți un dicționar mobil, ci adresându-le întrebări provocatoare pentru a le dezvolta inteligența, dar și puterea de a reține informațiile noi.

Puteți foarte bine să luați versuri separate și să faceți asocieri semantice

întrebându-i: – Cum altfel mai poți spune la...? sau: – Cu ce seamănă acest cuvânt...?

Niciodată nu este suficient să ne bazăm doar pe rima folosită în poezie, pentru a o putea memora. Asigurat fiind de faptul că a fost bine înțeleasă de copil, atunci el va avea șanse mai mari să rețină totul, mult mai ușor, dar și pentru o perioadă îndelungată de timp.

Atunci când aveți de-a face cu un copil mai greoi în gândire, mimați-i diverse cuvinte, desenați fiecare vers din poezie, încercați interpretarea acesteia, asemeni unei piese de teatru, recitați împreună cu membrii familiei, pe voci.

Pentru unii dintre dumneavoastră poate părea o „muncă de chinez” pentru o simplă poezie, dar nu trebuie privit astfel, deoarece efortul îl veți face pentru copil, nu pentru poezie. Puteți folosi timpul în care călătoriți cu mașina, stați la masă, vă plimbați prin parc, urcați pe munte… sau seara înainte de culcare și distrați-vă împreună, învățând. Doar așa îi puteți schimba viziunea despre o informație generală.

Și eu sunt părinte, iar fiica mea cea mare, Mihaela, avea aproape patru ani și nu pronunța litera „R”. O înlocuia cu „L”, dar nu am încetat să recit împreună cu ea poezii, care cuprindeau în versurile lor multe cuvinte cu litera buclucașă. Astfel, la un moment dat, fiind undeva la munte, am observat pe frunza unui copac, o gărgăriță. Am luat-o în mână și am continuat să urcăm recitând poezia: Gărgărița riță / vino-n poieniță / și unde vei zbura / acolo m-oi mărita. Am repetat aceste versuri până când, la un moment dat, a pronunțat corect cuvântul „mărita”. De atunci fiica mea pronunță fără dificultate litera „R”.

Am făcut această paranteză, tocmai pentru a exemplifica, cât de importantă este preocuparea celor mari în educarea celor mici, nu doar comportamental, ci din toate punctele de vedere.

Ca un ultim aspect în această prezentare țin să vă adresez îndemnul de

a cumpăra și folosi acest volum ca și material didactic pentru părinții care au

încă preșcolari sau în primii ani de școală.

Lecturarea, recitarea sau transpunerea poeziei într-o frumoasă piesă de teatru, în care să se implice chiar și întreaga familie, vor aduce atât bucurie cât și satisfacții.

Acum, după ce v-am prezentat certitudinea unei influențe pozitive a povestirilor și poeziilor asupra celor mici, vă invit să mergem mai departe pentru a descoperi cele mai frumoase, simpatice și de ce nu și cele mai haioase povestiri și poezii ale autorilor noștri.


Poetă, prozatoare, artist plastic, fondatoarea revistei LUCEAFĂRUL DIN

VALE,  al blogului cu același nume, fondatoarea editurii LUCVAL&KEN, redactor, tehnoredactor al Antologiilor:

Columna iubirilor eterne, al Antologiei lirice hunedorene și Antologiei

Recunoștință prieteniei, Vlăstare Eminesciene, Poeme pentru mama, Povești și povestiri pentru copii, coautor în numeroase alte antologii și

autoare a douăzeci de volume de poezii și proză.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN SCRIERILE AUTOAREI MIHAELA CD - VIDEOCLIPURI

                                              ,,PAȘI DE CATIFEA”                               ,,CU SUFLETUL ÎM PALMĂ”