vineri, 14 ianuarie 2022

CEZARINA ADAMESCU - ÎNGENUNCHIND PRINTRE CUVINTE LA MARGINILE INFINIRII AURELIA RÎNJEA, Ţara lui Dumnezeu, versuri, Editura Stef, Iași, 2021

 

ÎNGENUNCHIND PRINTRE CUVINTE

LA MARGINILE INFINIRII

AURELIA RÎNJEA, Ţara lui Dumnezeu, versuri, Editura Stef, Iași, 2021

 

            Există spirite universale care, cât trăiesc, au o dimensiune astrală în virtutea căreia, călătoresc cu închipuirea, acolo unde fizic, nu pot ajunge. Aceştia sunt poeţii, căutătorii de aur sufletesc, nu în străfundurile pământului, ci dincolo de infinime, de unde ne-am fi ivit şi noi, fiecare în timpul şi locul lor terestru, în bucata lui de viaţă, în continuă devenire. Pentru călătoria aceasta, cât mai aproape de cosmos, omul poet îşi face scară şi escaladează înălţimile. Din aventurile lui în univers, se poate naşte poezia, aşa ca în cazul poetei Aurelia Rînjea, o călătoare neobosită pe căile subtile ale cuvintelor cele mirabile, pe care le îmbină în chip fericit, cu bagheta sa magică.

            Şi ce experienţe sublime, câte întâmplări mirabile, care-i desăvârşesc ţinuta!

            Cu un titlu extrem de inspirat, poeta Aurelia Rînjea îşi exprimă gândurile şi sentimentele în limbaj liric original, succint, limpede. Metafora din titlu este edificatoare. Ţara lui Dumnezeu poate fi orice ţară, măsurabilă în intensitatea iubirii locuitorilor ei. Numai poetul ştie cum să facă să se întrepătrundă, prin cuvintele sale, cerul cu pământul, lumina cu întunericul, visul cu trezia, viitorul cu trecutul, într-un prezent activ, încărcat de înţelesuri sublime. El poate da naştere la numeroşi prunci de lumină, deopotrivă ai săi. Doar el poate face ca sinele să se scufunde în adâncul fiinţei şi de acolo să izbucnească spre cerul tuturor. El poate dirija ieşirea din timp, după bunul său plac. Şi se poate face auzit, înţeles şi simţit pretutindeni, pentru că Poezia este limbajul universal al inimii, scara către Dumnezeu şi grădina lui neasemuită.

            Volumul Aureliei Rînjea, tocmai despre aceste lucruri vorbeşte, în limbajul neasemuit al poeziei. Şi bineînţeles că „Ţara lui Dumnezeu” nu poate începe decât cu un capitol pe măsură: „Ţară de Rai”. Aici încap toate frumuseţile firii, de la primul cuvânt, trecând prin destin, în plină Lumină, întorşi spre copilărie şi spre ţara bunicilor, de nelipsit, raiul fiecăruia dintre noi. Descoperirea cuvântului e primordială, pentru că de el depind toate înţelesurile. Prioritar a rămas alfabetul iubirii, aflat încă din primele anotimpuri, trăite lângă sânul matern, vegheate de îngeri şi zâne, din ţinutul poveştilor nemuritoare. Privirea sufletului prindea conturul aburului de zăpadă.

            Aşa a învăţat să recunoască oamenii: După aura sufletului / După miezul nevăzut / Al cuvintelor / Fiecare om - un univers” (Universuri).

            Şi iată ce frumos crez artistic şi-a întemeiat autoarea pe poezie: Măreață Lucrare / Dumnezeu a făcut cerul / Din dragoste / Şi pământul şi oamenii  / Când m-am născut eu / Mi-a dăruit Raiul acesta / Doamne ce frumos e Raiul meu / Raiul de acasă / Doar aici am găsit fericirea / Doar aici am putut visa  / Creşte în mine Poezia / În Raiul acesta  / Botezat România” (Raiul meu).

            Aurelia Rînjea este o poetă a metaforei inteligente şi inedite, a imaginilor frumoase şi proaspete, izvodite din izvorul freatic: „Mă fluieră dealul desculț”; „Verdele curge trist / Cerșind pașii verii”; „Sunt copilul toamnei”; „nămeţi de aşteptări”; „Cu flori de lacrimi în mâini”; „o cană de infinit”;Singurătatea bate cuie în pereţii zilei”; ş.a. Iată şi un mic poem de o adâncă simţire patriotică: „Ascult cum răsare grâul / Paşii dimineţii pe tocuri / Gândurile din sălcii scutură / O lacrimă de Românie” (Linişte). Pentru Aurelia Rînjea, cocorii sunt purtătorii de dor şi de mesaje către Dumnezeu, „Din pântecul cerului / Soarele curge în noi”; în care, fiecare casă e o biserică.  

            Ea îşi alcătuieşte şi un portret spiritual, artistic: „O Doină mi-e sufletul / Amurg înecat în dor / Petale albe / În privirile Mamei / O oază - metafora / Îmi potoleşte căutarea” (Sărut de viorea). Şi altăoară: „Urc trepte cu aripi / De Lumină / Metamorfozând totul / În stări de spirit” (Spirit).

            Şi tot despre sine, altă poezie în care se oglindeşte: O ciutură din care / Bea apă Poezia / Cârduri de stele  / Roiesc legănându-se  / Ca nişte copile / Pe ramuri de lumină  / De răchită / De micşunea / O mare tăcere / Pe care o aud  / De câte ori Dumnezeu  / Îmi citeşte poemul / Pe marginea fântânii / O gură de rai  / În sufletul meu” (Inima mea). Între poetă şi cuvinte există o relaţie aproape maternă: „Cuvintele ca nişte ţânci / Adorm în braţele mele / Cu mireasmă de busuioc” (Aştept). În toate aceste poeme, autoarea face loc irealului: „Luna îmbrăcată în iie / Mă fulgeră cu albul ei / Cu lira ce mă fredonează / Doină / Pentru îngerii din grădină” (Refren); Şi: „Din două aripi de înger / Se naşte un îngeraş” (Taină).

            Cât despre portretul moral al poetei, acesta este cât se poate de clar: „Limba și credința / Pământul cultura / Și jertfa / Sunt stâlpii de Lumină / Ai identității noastre”. (Verticalitate)

            Muntele de sare, drumul fără capăt, satul primordial, bisericuţa din lemn, îngerii care vin şi pleacă, pâinea, pământul şi Ţara, doina în limba străbună, toate acestea sunt elemente identitare ale românilor. Pe toate şi încă altele, le cântă poeta în chip constant, cu lacrimă de cuvânt, şi tăcere care vorbeşte în toate limbile. Un buchet imens de cuvinte ca nişte violete înmiresmând cerul şi pământul.

            A doua secvenţă lirică se numeşte „Vremuri”. În acelaşi stil confesiv, poeta îşi desenează sufletul, în toate nuanţele curcubeului, de parcă ar dori să se agaţe de marginea lui. Cu intuiţia specific feminină, ea reuşeşte să pătrundă lăuntrul omenesc, sădind acolo seminţele frumuseţii şi adevărului. Cu tot romantismul însă, Aurelia Rînjea nu poate ignora realităţile zilei, despre care are un cuvânt de spus: „O mare degringoladă  / În globalizarea nebună / Scara de valori este răsturnată  / Haos și pribegie  / Unde să-ți sădești veșnicia / Ură și dezbinare / Hoți și trădători / Cine să ducă mai departe / Tradițiile și obiceiurile / Cine ne va uda rădăcinile / Poate într-o zi dorul / Se va încăpățâna să doară / Și va îndrepta  / Românii plecați spre Țară”.(Poate dorul).

Nu mică e indignarea autoarei faţă de vremurile pe care le trăim: „O Țară sfâșiată în dezbinare și ură / Hienele se plimbă pe străzi  / Ziua în amiaza mare / Pe dinafară ne-au cotropit / Pe dinăuntru nu pot / Tot mai des ne întoarcem / În Biserica sufletului / O liniște a luminii ne înalță cu sfințenie / Gândul nostru urcat la cer / Se întoarce amplificat / În iubire revărsată pe acest pământ / Plouă cu lacrimi în sufletul  părinților / Plămădim câte o prescură / Pentru eroii neamului / Peste brazda adâncă de plug / Peste praguri de istorie / Noapte bună Mamaie / Noapte bună Tataie / Noapte bună Mamă  / Noapte bună Tată / E prea târziu - Am ajuns o țară de Bunici / Care se prefac în cruci”. (Treziţi-vă). Cât priveşte starea de spirit a românului, poeta spune: Prea trist e azi românul / Nu mai ştie să zâmbească  /  Nu are pentru ce să se bucure  / Cu litere de Țară / Își scrie durerea și tristețea / Pe tricolor veghează un vultur” (Prea trist).

            O serie de poezii au ca subiect unirea cu Basarabia şi sunt destul de convingătoare, poeta adresându-se cu apelative calde, fraţilor moldoveni.            Dimensiunea spirituală este prezentă şi activă în multe poezii, mai cu seamă în cel de-al treilea capitol al cărţii, „Dumnezeu e cu noi”: „Dumnezeu te pătrunde  / Prin marea lucrare a Sa / Popor care ai fost binecuvântat / Cu Eminescu cu Brâncuși / Cu Enescu și Grigorescu / Un spirit latent se hrănește / Din cumințenia pământului tău / Încă viu ce-și duce crucea / Suflet cosmic ce proiectezi  / În rugă viitorul / Continuă-ți comunicarea  /  Pentru a-ți vindeca  /  Trupul mintea și inima / În marea iubire a Sa”(Esenţe).

Având o formaţie ştiinţifică, autoarea se mişcă lejer printre cuvinte şi elemente fizice, pe care le transformă, cu puterea creaţiei sale, în mijloace spirituale inefabile şi nenumărate simboluri şi chiar elemente cosmice: focul dacic sacru, fractali, scintilaţii, lumină, cărări noesice, orizonturi, structuri, biocâmpuri, necuprinsul, duhul pădurii şi spiritul pietrei, ca şi această poezie esenţializată: Dumnezeu înfloreşte în noi / Într-o primăvară eternă / În florile spiritului / Cu zvon de porumbei” (Etern).

            De altfel, îmbinarea concretului cu abstractul se întâlneşte la tot pasul în poezia Aureliei Rînjea: „Lupii Poeziei dau târcoale / La margine de cetate / Dau din coate prin breşele simţirii / Clopotele catedralei / Bat pentru a vesti neaveniţii / Că aici se intră decât cu inima curată / Cu crez scris cu litere de Țară / De Iisus răstignit pentru / Învierea de-a pururi” (Crez). Şi: „Într-o clipă atemporală / Te-am găsit Poezie / În palma lui Dumnezeu / Pășeai printre gânduri / De Lumina Lină / Pe cărări noesice / În tăceri astrale / Și plânset de sori / Te scăldai într-o lacrimă / De zori de zi / Atunci singurătatea mea / S-a făcut cioburi / Mi-ai întins o filă albă / Eu așteptându-te la capătul ei” (Poem).

            Nenumărate chipuri are Poetul în viziunea autoarei; el este: „un graur flămând”, „rezemat de Dumnezeu”, el „scrie cu litere de cruce”, Răstignit pe altarul / Vremurilor / În aburul de pâine caldă “, însă „De Anul Nou sparge fricile / Sare pârleazurile / Să se simtă liber”. Cu alte cuvinte, e omnipotent.

            Nici spiritul de jertfă nu-i lipseşte: „De aceeaşi parte a crucii / Poeta se zideşte pe sine / Ca o biserică din cuvânt / Alături de Iisus” (Zidire).

            E limpede că poetul este o fiinţă cu însuşiri speciale, care, în liniştea cosmică, aude „fâlfâitul de aripi / Al luminii / Respiraţia pământului / Vuietul mişcării perpetue / Zâmbetul lui Dumnezeu / Ce trece din privirea  / Unui copil spre mine” (Adieri). Poeta a descoperit că: Omul poate face / Din lumea lui un rai / Fericirea e sădită / În fiecare / Doar că trebuie s-o vezi” (Un păstor).

            Un adevăr de necontestat: Credinţa transmisă din generaţie în generaţie, prin tradiţie: „Bunicii ne-au împrumutat  / Dumnezeul lor / Îl purtau în suflet / De la străbunii plecaţi / Sub semnul crucii / Din catedrala de sare / Lacrimile lor au devenit / Lacrimile mele / Frigul lor a devenit / Frigul meu / Cu cheia iubirii lor / Am deschis cerurile / Şi am vorbit cu Dumnezeu / Nu ştiam că raiul / E atât de aproape / Că mângâierea Duhului Sfânt / O Lină Lumină în care / Stau la poalele muntelui / De vorbă şi acum / Cu Dumnezeu în casa mea / Unde se simte în casa Lui / Pe bolta inimii desenând  / Scrisori pentru oameni / Pentru copiii lor / Un Dumnezeu de dat  / Mai departe / De ascultat tăcerea / Ascunsă în cuvânt / Împreună călători  / În propria noastră trecere” (Scrisori).

            Cât de legată de Dumnezeu este poeta, o spune ea însăşi: Proorocii auzeau / Vocea lui Dumnezeu / Ca un tunet / Eu o aud ca o şoaptă / O aşez într-un poem” (Şoapta).

            Lumina – fenomen fizic, dar şi spiritual, exercită asupra poetei o putere supranaturală: „În fiecare noapte de Înviere / Cerurile se deschid / Lumina mă pătrunde / Până ating infinitul / Vorbesc cu Dumnezeu / Cu cei de acolo / Atunci singurătatea / Devine o mare pace / Visul se goleşte de nesomn / Umbrele se destramă / Sub mângâierea luminii / Care mă desenează vitraliu / O radiografie a naşterii lumii / O hologramă a devenirii / Ce-şi caută tihna în icoana credinţei / În miezul adevărului / Mi-a mângâiat sufletul / Cu bătăile inimii ei / Uitările topindu-se pe râul Lethe / Sub vântul cosmic / Plin de sensuri păşind  / Bucurându-mă de mână cu ea / Să fie Lumină / O Înviere / În dumnezeiasca devenire” (Cu Lumina).

Aşadar, elemente pacifice, lumina, căldura, pământul, pâinea, cerul, Limba Română care e Liturghia noastră cea de toate zilele, fără să omitem, Iubirea, cea mai înaltă virtute teologală: „Iubirea e împărtășania /  Lui Dumnezeu / Două iubiri sunt sfinte / De Mamă și de Țară / Ele îl purifică pe om / Și-l face să zboare / Precum vulturii” (Iubiri).

Adoptând poezia modernă, Aurelia Rînjea a crezut de cuviinţă să renunţe la semnele de punctuaţie, pe care le consider de prisos. A păstrat doar majusculele de la începutul versurilor. Şi pentru că iubirea de Dumnezeu şi de Patrie sunt atât de puternice în sufletul poetei, ea şi-a proiectat dorinţele în poeme: „Să facem aici o oază / De iubire / De demnitate / De identitate / De libertate / Românii să-și scalde dorul / Între apele Țării / Un descântec de piatră / Pe pământul acesta / Statornic / A venit Dunărea mare / A venit Slănicul mare / Să ne spele de păcate / Codrul dorului cântă / Prin iubire şi credinţă / Răsar păsări cu zbor lăuntric / Răspunde întrebărilor / Dinăuntru / Stai la Cina Cea de Taină / De vorbă cu tine / Cu Țara cu poporul tău / Cu Dumnezeu în capul mesei / Împărţirea pâinii / Să ne facă fraţi” (Ţară de Rai). Simplitatea, limpezimea exprimării, subtilitatea, concentrarea în câteva versuri a imaginii, a mesajului, sunt trăsături ale acestor poezii: Într-un gând frumos / Sufletul se odihneşte / Ca într-o biserică” (Subtil)

            Poeta cunoaşte foarte bine sufletul românului şi lui i se adresează în vers. De asemenea, legătura cu Dumnezeu există şi e foarte puternică: „Când eram mică / Măicuța Domnului / A venit la mine / Cu Pruncul în brațe / M-am minunat / Aveau aură aurie opalică / Care mă mângâia și pe mine / Niciodată n-am știut / Dacă a fost real vis sau reverie / Acum Isus vine în vis / Îmi atinge inima / Cu ram de măslin / Cu un verset dintr-un psalm / O pasăre sălășluiește în mine / În cuibul din cuvinte / În leagănul pogorâtor de duh / Care mă îmbrățișează / În fiecare clipă / Să nu fiu singură” (Întâlnire).

            Modalitatea de adresare a poetei către popor, către neam, către ţăran este directă, interactivă, ea considerând aceste categorii naţionale, drept parteneri de simţire și are o dorinţă nestrămutată: Fă-mă Doamne lacrimă / Să plâng cu poporul meu / În genunchi să vorbesc cu el / Nu lăsa / Să ne pierdem identitatea / Ultimul pământ pe care / Îl mai avem / Credinţa şi cultura neamului / Pe Carpaţi / Vulturii aşteaptă / Să facem din ei o oaste” (O oaste).

            O altă secvenţă lirică remarcabilă este intitulată: „De vorbă cu Eminescu”. Autoarea vorbeşte despre un colocviu de taină cu marele poet, coborâtor din icoana neamului, un suflet călăuzitor al multor generaţii de poeţi. În făptura lui, Lumina prinde chip, Luceafăr Sfânt / Pe bolta fiinţării / Umblând în tălpile goale / Pe glia strămoşească” (Lăuntric). Versuri omagiale pentru valorile neamului românesc. De aceea, autoarea ne îndeamnă: „Să-L recitim pe Eminescu / Prin El ne întoarcem mereu / La vatra strămoșească / Acasă unde El / E frățiorul meu și al tău  / Al celor care vorbim / Limba Română” (Este Român). Pentru că: „Eminescu a scos la lumină / Energiile creatoare / Ale cuvântului românesc”.

            Înrudirea spiritual cu Eminescu o îndreptăţeşte pe autoarea de faţă să creadă în darurile primite de la Creatorul şi împărţitorul tuturor darurilor, în virtutea căruia slujeşte Poezia cu toată fiinţa sa.

 

                                                CEZARINA ADAMESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătorind alături de maestrul GHEORGHE GHEORGHIU -70 de ani pe portativul vieții!

Sărbătorind alături de maestrul GHEORGHE GHEORGHIU         -70 de ani pe portativul vieții!- Autor: Johnny Ciatloș Deak Era 30 D...